Tenker vi over hva vi kaller hverandre på internett?

Det er utrolig skremmende å se alt det folk skriver i kommentarfelter på sosiale medier. Det er ikke bare kjente mennesker som får gjennomgå. Det kan skje med alle sammen. Jeg kan ikke fordra å lese slike vonde og frekke kommentarer. For meg så bryter det med alt som heter folkeskikk og god oppførsel. Jeg tenker selv at jeg må kunne stå inne for hvert eneste ord jeg skriver på sosiale medier eller bloggen min. Det er faktisk veldig viktig for meg personlig. Jeg vet at min blogg sikkert har provosert enkelte mennesker i blant. Det resulterte blant annet i at jeg måtte stenge kommentarfeltet på bloggen min ganske kjapt. Nett troll finnes, og kommer dessverre ikke til å forsvinne med det første. Det er tragisk å se denne utviklingen. Jeg blir svært trist når jeg ser hvordan man snakker til hverandre.

Når jeg vokste opp, så hadde vi strengt fokus på ordbruk og høflighet. Både hjemme og på skolen fikk vi klar beskjed dersom vi gikk over streken. Jeg er glad for at vi lærte oss vanlig høflighet og respekt for andre mennesker. Det er noe som vi må virkelig ta tak i nå. Jeg merker selv at det er ganske utfordrende som foreldre å henge med i denne utviklingen. Ord og uttrykk som vi ikke ante eksisterte når vi var barn, er i dag veldig vanlig for våre barn. Jeg har mange ganger vært fortvilet over språkbruk i samfunnet vårt. Det kan virke som at grensene viskes ut så lenge det blir slengt ut via internett. Da er det liksom ikke så veldig farlig å gjøre det. Man kan være tøff i trynet uten å egentlig være så veldig tøff.

Det har vært kaos i norsk politikk på grunn av ord og bildebruk på Facebook. Det har vært på alles lepper de siste ukene. Men det skal jeg ikke mene så mye om. Men det forteller i hvert fall at sosiale medier har stor makt, og er et ganske farlig virkemiddel å bruke i norsk politikk. Takk og lov for at jeg ikke har noe som helst ambisjoner om å bli politisk aktiv! Moralen er nok den at vi alle sammen må feie for hver vår dør, og gjøre det vi kan for å fronte høflighet og respekt i samfunnet vårt. Vi kan nemlig ikke forvente at ungdommen skal oppføre seg fint dersom vi som er voksne ikke klarer det selv!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg