Når man våkner med angsten i magen…

Noen ganger våkner jeg opp med angsten i magen. Den sitter der som en vond klump, og vil ikke slippe taket. Jeg vet ikke alltid hvorfor den er kommet. Den bare er der, og suger til seg all energi. Det blir tungt å puste, og man fungerer ikke skikkelig verken psykisk eller fysisk. Det er utmattende selv om man er helt i ro. Jeg hater de dagene. Jeg kan ikke fordra når angsten tar fra meg hverdagen min. Jeg vil ha full kontroll selv. Det er noen ganger det kommer etter en natt med mareritt. Det forstår jeg på en måte. Men når man har sovet godt en hel natt, og likevel våkner opp med angst, da blir jeg irritert. Jeg vet at det kommer ofte når jeg er mentalt sliten. Jeg har mange ting i hodet samtidig, og føler vel iblant at jeg ikke helt strekker til. Da må man roe ned, og tenke litt over dagene sine.

Men jeg legger meg ikke bare ned og streiker. Jeg steller meg, og kommer meg ut på planlagte aktiviteter. Jeg forsøker å spise riktig selv om styggen på ryggen sier at jeg ikke skal ha maten. Det er mange ting som blir påvirket av angsten. Jeg får smerter i kroppen, og det kan henge i ganske lenge. Jeg vet at det alltid går over igjen. Men jammen meg vet angsten å ødelegge det den klarer! Men det handler om å kjempe imot! Jeg vet at det kan være vanskelig å gjennomføre en vanlig hverdag. Men jeg gjør det jeg kan klare. Så legger jeg inn litt hvile underveis. Jeg vil ikke la angsten vinne over meg! Den kommer på besøk, men jeg er ikke særlig gjestfri mot den. Jeg sender den av sted så raskt som jeg kan klare det.

Jeg vet at vi er veldig mange som sliter med dette. Det er ikke bare meg. Og på et merkelig vis så trøster det meg. Jeg unner ikke noen å ha angst. Men det hjelper å vite at man ikke er den eneste som sliter iblant. Det er noen andre der ute som forstår hva jeg snakker om, og som kjenner det på sin egen kropp. Vi trenger å vite at vi ikke er de eneste! Jeg velger derfor å dele av min hverdag. For angsten er en del av den.

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg