Jeg må finne pusteankeret mitt!

Licensed from: danigeza pixabay.com 

Det hender iblant at stress og angst tar overhånd. Da kjenner jeg veldig kjapt at pusten min forandrer seg. Det blir vanskelig å puste med magen, og jeg får behov for å hyperventilere. Det er noe som har eskalert i de siste panikkangstanfallene mine. Jeg blir ganske skremt når pusten min ikke vil samarbeide. Jeg sliter med astma i hverdagen, så det hjelper jo ikke akkurat. Det er da jeg virkelig får bruk for det som jeg lærte på Mindfullness kurset i Egersund for noen år siden. Det aller viktigste er at jeg må finne pusteankeret mitt! Når jeg klarer å koble på pusteankeret, så løsner det for meg og roen kommer sakte tilbake. Det er en treningssak, og jeg har blitt mye flinkere til det nå.

Licensed from: Larisa-K pixabay.com 

Jeg bruker pusteankeret mitt i mange ulike situasjoner. Blant annet så bruker jeg det veldig aktivt når jeg skal ta blodprøver. Jeg har tidligere vært veldig engstelig og redd. Nå har jeg lært meg en teknikk som gjør at har god kontroll på situasjonen. Jeg er veldig åpen om at jeg er redd, og forteller dem at jeg må puste skikkelig før de skal stikke meg. Det har hatt veldig god påvirkning på meg, og jeg takler det veldig bra nå. Det er deilig å lære seg noen teknikker som faktisk kan hjelpe i de vanskelige stundene mine. Jeg er også mye mer bevisst på å kjenne etter hva som faktisk skjer med kroppen min. Det er mye lettere for meg å merke et kommende angstanfall nå.

Licensed from: Candiix pixabay.com 

Jeg skulle veldig gjerne hatt troen på at angsten vil forsvinne helt. Men det vet jeg er svært lite sannsynlig med tanke på min fortid. Jeg må heller fokusere på det som er bra i livet mitt, og akseptere at angsten er en del av meg. Pusteankeret mitt hjelper meg til å bevare roen i vanskelige situasjoner. Da kan jeg komme meg gjennom veldig mye. Jeg må beholde roen. Det er faktisk ganske så rart å tenke over. Jeg har kommet utrolig langt i løpet av de siste årene. Da jeg begynte på Mindfullness kurset, så var jeg utrolig skeptisk. Men det har virkelig forandret meg veldig mye, og det er jeg utrolig takknemlig for! Jeg trenger nemlig de verktøyene som faktisk fungerer!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Youtube og Instagram!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg