Jeg har angst for angsten!

Jeg synes ikke det er særlig enkelt å leve med en alvorlig angstdiagnose. Det er liksom ikke noe som kan rømme fra, eller som kommer til å forsvinne av seg selv. Jeg jobber veldig hardt for å kunne ha vanlige hverdager som alle andre. Men dermed så har jeg på en rar måte utviklet en egen angst for angsten. Jeg hater angstanfallene så inderlig at jeg forsøker å unngå dem mest mulig. Det har da blitt en veldig stor belastning for meg. For da jobber jeg konstant for å bevare kontrollen over livet mitt. Jeg har snakket med min terapeut om dette temaet nå, og har  endelig blitt mer bevisst på hva jeg faktisk gjør mot meg selv. Det kommer alltid til å være utfordrende for meg å slippe angsten til. Men jeg kan ikke bruke opp alle kreftene mine på å holde den borte heller. Noen ganger må jeg bare la angsten få komme frem, og så må jeg jobbe meg gjennom det der og da.

Dette synes jeg er veldig vanskelig. For jeg hater å miste kontrollen over egne følelser. Det er noe som jeg virkelig må jobbe med fremover. For jeg vil ha en hverdag som fungerer så bra som mulig. Da trenger jeg en del krefter og energi. Jeg må faktisk flytte fokuset mitt litt slik at jeg frigjør krefter til min hverdag. Det er ikke så enkelt å forklare, men jeg føler på en måte at angsten har litt overtaket på meg. For jeg kjemper mot den hver eneste dag. Det kan jeg ikke holde på med til evig tid. Da er jeg nede for telling om kort tid. For meg handler det om å bruke verktøyene riktig slik at jeg føler meg sterk nok til å la angsten få komme ut av min kropp. Det må frem til overflaten, og jeg må bekjempe de vanskelige temaene etter hvert som de kommer frem. Enklere sagt enn gjort, det kan jeg love dere.

Jeg er åpen om at jeg lever med angst. Det er noe som føles veldig naturlig for meg å gjøre. Men det betyr ikke at jeg har stålkontroll, og at jeg fikser alt sammen på strak arm i min hverdag. Nok en gang må jeg brette opp ermene, og ta tak i en del viktige ting. For jeg vil ikke at livet mitt skal være en evig kamp mot angsten. Jeg vil ikke at angsten skal ha så mye plass. Jeg skal finne mine måter å fikse det på. Så får jeg ta en dag om gangen, og gjøre så godt som jeg bare kan. 

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg