Må vi blakke oss helt til jul?

Det nærmer seg juletider atter en gang. Jeg liker egentlig førjulstiden mer enn selve juledagene. Det som jeg liker aller minst med hele julen er det sterke kjøpepresset. Må vi virkelig blakke oss helt for at vi skal kunne ha en julefeiring? Jeg kjøper gaver, og forsøker etter beste evne å lytte til gaveønskene. Men vi har satt noen grenser på hele kjøpefesten for vår egen del. Det er ikke sunt å fråtse helt vilt i julegaver. Det er ikke bare enkelt å klare seg økonomisk gjennom julen. For alle har sine egne ønsker og forhåpninger. Vi har pratet åpent med barna om dette i flere år nå. De får fine julegaver hvert eneste år, men vi setter likevel grenser for det. Vi har ikke en økonomi som tillater hva som helst. Man skal jo leve ellers i året også.

Jeg synes det er trist når hele julestemningen drukner i kjøpefesten. Vi glemmer ganske kjapt hva julen egentlig handler om, og hvorfor vi feirer jul. Vi koser oss sammen med familien i julen, og har våre egne tradisjoner. Det er for meg mye viktigere enn hva jeg egentlig får under juletreet. Det er annerledes for ungene. De har veldig store forhåpninger. Men jeg føler at det er viktig å vise litt måtehold. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv. Jeg føler det blir litt vel voldsomt iblant. Det er mange minner knyttet til julen for min del. Jeg husker aller best når jeg pakket opp en dukke som jeg ikke trodde jeg kunne få. Den fikk jeg av min kjære farmor. Jeg begynte å gråte da jeg så den, og løp rett bort til farmors fang før jeg var ferdig med å pakke den ut. Det var så uventet, og jeg var jo bare en liten jente.

Jeg vil selvfølgelig at ungene skal få gaver som de virkelig ønsker seg. Men jeg mener at bør begrense det til et fornuftig nivå. Noen vil mene annerledes, og det er helt greit. Men jeg vil gjerne lære mine barn at alt handler ikke bare om penger og gaver. Det handler like mye om raushet og kjærlighet. Å vise omsorg til en som trenger det. Dele litt av den overfloden som man selv lever i. Man skal vite at der finnes mange mennesker som sliter veldig i julen. Det tror jeg er sunt for alle sammen å tenke litt mer på. Kanskje vi kan legge litt ekstra i julegryta på torvet, eller stikke innom en venn med noen julekaker. Det er ikke så mye som trengs før man har gjort en fin forskjell for noen  andre. 

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Youtube, Facebook og Instagram!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg