Blogg bransjen trenger klare regler!

Det pågår for tiden en ganske høylytt diskusjon i mediene rundt bloggernes sponsende innlegg, og hvordan man sender ut negative signaler til offentligheten. Heldigvis er politikerne nå kommet mer på banen, og kommer med nye retningslinjer til bransjen. Det er faktisk på høy tid! For blogg bransjen vokser stadig, og kommersielle aktører kontakter unge mennesker og lokker med store pengesummer. Jeg kan faktisk forstå at mange velger å ta i mot. For det er jo fristende tilbud som kommer til dem, og mange er veldig unge mennesker. Her gjelder det å holde hodet på plass, og tenke seg nøye om. Til tider så er diskusjonen veldig opphetet, og flere føler seg truffet av kritikken. Jeg mener at det er lurt å sette i gang debatten, men liker ikke at man offentlig henger ut andre mennesker underveis med både navn og bilde.

Kommersielle aktører har funnet et marked hvor de når raskt ut til sin målgruppe. De har funnet en kanal som fungerer for dem i stor grad. Da er det ikke så rart å de er på hugget, og tilbyr sponsing til kjendiser med en gang de røper en graviditet. For dem er det en gyllen mulighet til å få vist frem sine produkter, og øker garantert salget. Slik er markedet blitt. Det er opp til oss å velge hva vi vil gå med på. Hver enkelt kjendis eller blogger må ta et standpunkt. Hvor går den enkeltes grense? Hva er jeg villig til å gjøre på mine kanaler? Dersom man da har et veldig klart og tydelig regelverk, så blir beslutningen styrt inn i en mer fornuftig retning. Nå er det på mange måter fritt frem, og man kan gjøre det man selv ønsker. Da kan det bli ganske vilt etter hvert som flere og flere henger seg på trenden.

Vi som blogger har et stort ansvar. For vi velger i stor grad selv hva som skal frontes på våre kanaler. Noen slipper til ungene sine fra dag en, og føler at det er helt greit. Det er deres valg. Men jeg har valgt å holde ungene mine skjermet fra mine sosiale kanaler. Jeg har ikke familien min med meg på blogg eller Youtube. Min kjære mann har vært avbildet på få innlegg på bloggen, men det er i så fall avklart på forhånd. Jeg har valgt å la ungene få slippe det offentlige søkelyset som kan komme i kjølvannet av min jobb. Jeg ønsker ikke at de skal være det jeg tjener penger på. De eventuelle kommersielle samarbeid som jeg vil gjøre i fremtiden vil utelukkende dreie seg om meg. For vi er fast bestemt på at ungene skal skjermes, og min mann har ikke et ønske om å delta på kanalene. Det respekterer jeg fullt og helt. 

Jeg ønsker aller mest å kunne se tilbake på mitt liv, og vite at jeg har vernet om mine nærmeste. Dersom de ønsker noen annet når de vokser til, så er det opp til dem. Men jeg har tatt mine valg sammen med min kjære mann. Jeg håper at der kommer klare og viktige regler som vi bloggere kan forholde oss til fremover. Da er det ikke så enkelt å gjøre feil som man kanskje ville angret på i fremtiden. Debatten vil nok alltid være tilstede. For der vil aldri være helt enighet om hvordan grensene bør være. Men vi trenger kjøreregler! Bloggen er vår jobb, og det skulle bare mangle at vi også må ha regler som alle andre!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Youtube og Instagram!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg