5 tips for å takle angst!

God morgen!

Jeg håper at morgenen har vært fin, og at du er klar til å komme i gang med denne dagen. For uansett hvordan vi føler oss, så går hverdagen videre. Jeg har fått guttene mine av sted, og er klar til å ta fatt på dagens arbeidsoppgaver. I dagens første innlegg skal jeg minne dere på 5 tips som kan hjelpe deg til å håndtere angsten i din hverdag. Dette hjelper meg de dagene hvor jeg kjenner at angsten er i ferd med å ta grep. Er jeg kjapp nok, så stanser jeg kanskje angsten akkurat tidsnok. Men noen ganger kommer den med full styrke, og da må man ta i bruk noen viktige verktøy.

Akseptere at angsten er her!

Jeg vet at dette er både vanskelig, og ganske kjedelig. Men før man kan jage angsten vekk, så må man faktisk akseptere at sånn er det akkurat nå. Det betyr ikke at du liker det, men du må erkjenne at dette er tilfellet akkurat her og nå. Da kan du sette i gang med andre verktøy-

Fysisk aktivitet!

Jeg anbefaler deg om å ta i bruk fysisk aktivitet som et fast verktøy. Ta deg en halvtimes gåtur, eller gjennomfør treningsprogram hjemme eller på treningsstudio. For når du er fysisk aktiv, så produserer du positiv energi som kan jage vekk styggen på ryggen. Da gir du angsten tydelig beskjed om at du ikke ønsker den velkommen i din kropp og ditt hode.

Bruk kreativiteten din!

Sett i gang med en aktivitet som tvinger hodet til å tenke annerledes. Det kan være håndarbeid, skriving, maling, snekring, strikketøy eller hekling. Alt som man må bruke kreativitet for å gjennomføre, vil sakte men sikkert jage angsten bort. For kreativiteten tar over all plass i hodet ditt der og da.

Musikk!

For meg personlig, så er musikk et veldig viktig verktøy i min terapi. Men husk at du ikke trenger å være musikalsk. For det kan være god hjelpe i å lytte på din favorittmusikk, og forsøke å la musikken fylle kroppen din med positiv energi. Spiller du et instrument, så forsøk å fokusere på notene mens du spiller.

Snakk om det!

Åpenhet er faktisk et verktøy. For det er jo sånn at ting slutter å være så skummelt når man våger å prate høyt om det. Da krymper styggen på ryggen umiddelbart, og du tar tilbake kontrollen steg for steg. Våg å prate med noen som du stoler på, eller ta kontakt med Hjelpetelefonen 116 123! Der kan du få være helt anonym, og få snakket med noen som vet hvordan du har det.

Jeg håper at du kanskje kan få litt nytte av disse tipsene! Det er viktig at vi snakker om det, bare les her! Det er en prosess å kunne mestre angst. Og noen ganger vil det være ekstra tøffe tak. Men for meg så har det vært trygt å vite hva man kan gjøre. Og derfor ønsket jeg å dele dette med deg! Jeg håper at du klarer deg fint gjennom dagen, og så snakkes vi igjen her på bloggen i kveld.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg