Å leve med “usynlige” sykdommer!

Det er ikke så enkelt å leve med  “usynlige” sykdommer i 2019. Det er veldig mange mennesker som kjemper seg gjennom hverdagen. For de har smerter som ikke noen andre kan se. Jeg er blant dem. Det er ganske utfordrende å leve med kroniske diagnoser. Sykdommer som ikke kan ses på utsiden, men som likevel tar mye plass i livet mitt. Jeg er jo på en måte veldig glad for at det ikke synes. Men noen ganger skulle jeg ønske at mine medmennesker kunne forstått meg bedre. For det koster meg masse krefter når jeg skal møte en venninne på kafe eller gå på shopping. Det handler om at kroppen min ikke tåler så store belastninger. Men jeg ser likevel ganske så frisk ut.

Jeg ønsker ikke å gå rundt som et vrak. Men jeg føler meg ganske ofte som et vrak. Sånn er det når man lever med revmatiske sykdommer som medfører en del smerter. Det er mange som reagerer på at man ikke er i vanlig jobb. Men sånn er livet. Jeg kan jobbe litt når jeg bestemmer tempoet mitt selv. Men jeg klarer ikke å stå i vanlig jobb hvor man må yte 100% hele dagen. Det klarer ikke kroppen min lenger. Det er noe som jeg må leve med, og som jeg har strevet med å godta. Nå kjenner jeg kroppen min såpass godt, og jeg har erkjent overfor meg selv at det er sånn livet er. Jeg gjør mitt beste for å se frisk ut, og vil jobbe det jeg kan. Men folk skjønner det ikke. For jeg ser jo så frisk ut. Det blir liksom en rar situasjon. Og jeg vet at jeg ikke er alene om denne problemstillingen.

Det er viktig for meg å kunne snakke fritt om dette. Og det er ikke for å få sympati. Men vi er veldig mange som strever i hverdagen. Jeg håper at jeg kan være med å bidra til økt forståelse. Vi er ikke “navere” som ikke gidder å jobbe! Det er faktisk en årsak til at vi ikke er i vanlig jobb. Det er på tide med en åpenhet rundt dette emnet. Jeg skulle veldig gjerne vært i fullt arbeid. Men kroppen min tåler det ikke lenger. Så jeg må finne roen med det som jeg faktisk klarer å få til. Så får samfunnet akseptere at vi er mange som må ta livet litt mer med ro. For vi har faktisk en sykdom som du ikke aner noen ting om! Vær glad for at du er frisk, og ikke se ned på oss som faktisk sliter med smerter i hverdagen! Det er vanskelig nok å takle akkurat det!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg