Å være usynlig syk er en stor jobb!

Det er ikke så lett å se på meg at jeg faktisk er syk. For jeg liker å pynte meg i hverdagen, og er ganske sosial. Men sannheten er jo at jeg sliter med en del sykdommer som gir masse smerte. Både fysisk og psykisk. Jeg klarer heldigvis å jobbe litt, men kommer til å bli gradert uføre for en periode. Å leve med usynlige sykdommer kan derfor være ganske belastende, og man møter på en del sårende situasjoner. Det er nemlig vondt å vite at folkesnakket foregår bak min rygg iblant. Men de dagene hvor jeg er i full sving, meg jeg betale dyrt for de neste dagene og nettene. For alle aktiviteter suger energi fra meg, og jeg blir skikkelig sliten.

Jeg lar ikke sykdommene styre hele livet mitt. Men de dagene hvor jeg har det aller verst, så ser Du meg ikke. For da er jeg hjemme på sofaen, og har masse smerter. Men så vet jeg jo at bedre dager kommer. Jeg får veldig masse ros fordi jeg ser så bra ut, og at jeg stråler. Det er hyggelig, og ja det er sant. Men jeg må bare si at det har sin pris. Og noen ganger må jeg bare lade meg opp igjen. Da blir det ikke tatt noen bilder eller film. For jeg er ikke i stand til det. Men så har jeg blitt kjent med kroppen min, og planlegger ganske bra. Så da merker Du det ikke. For jeg poster som vanlig. Jeg ligger alltid foran.

Noen ganger skulle jeg ønske at sykdommen var mer synlig. For jeg trenger å få forståelse. Men jeg har derfor valgt åpenhet her på bloggen. Jeg vil ikke late som om alt er fint. Dersom jeg er inne i en dårlig periode, så sier jeg i fra om det her. For livet består av gode og vonde dager. Sånn er det jo for oss alle sammen. For meg så var det veldig viktig å ta et konkret valg. Jeg måtte bestemme meg for en vei videre i livet, og ta hensyn til min helse. Det betyr at jeg noen ganger går på en smell, og får slite i noen dager. Men jeg er heldig , og klarer meg bra.

Vis forståelse til venner og familie som lever med skjulte sykdommer. For det siste vi trenger er jo å bli dømt og såret. For meg og mange andre har større utfordringer i hverdagen!

Vi blogges!

Følg meg gjerne:

Facebook: Wenche Larsen Gundersen , WeLG Foredrag

Youtube: Wenche Larsen

Instagram: wenchelarsen.no

Snapchat: wencheblogg

2 kommentarer
    1. Er selv usynlig syk med kronisk betennelsesreumatisme, og vet hvordan det er. Jeg har en huskeregel. Man vet aldri hvordan den som sitter på siden av deg på bussen har det inni seg og hvilke skjulte sykdommer han/hun sliter med.

      Folk ser det ikke på meg heller, bortsett fra de gangene jeg går med krykker eller bandasje etter en eller annen operasjon.

      Nå har min familie, slekt og nære og gode venner stor forståelse, og jeg har aldri fått en sur kritikk for min kroniske sykdom 🙂

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg