Er barnet ditt en “klikkmagnet”?

God kveld!

Vi som er her på internett, har et behov for å bli hørt og sett. Det tror jeg de aller fleste vil være enige i. Og vi er mange som deler av våre privatliv. Noen av oss viser frem hele familien, og har sagt at det er ok for dem. Jeg er i den andre enden av skalaen, og holder mann og barn for meg selv. Det er viktig for å meg å si at jeg lar hver voksen bestemme selv. Men jeg mener at det ikke er nødvendig å fronte hele familien i media. Selv om de er små babyer, og nybakte kjendismødre ønsker å dele babyen med hele verden. Det er noe der som jeg ikke helt skjønner, og det overrasker meg at oppegående foreldre ikke skjønner omfanget av det. Det har selvsagt vært litt fristende iblant å dele fine bilder av ulike milepæler i livet vårt. Men jeg har satt en grense, og den forholder jeg meg til.

Det kan godt være at bilder av familien hadde skapt både omtale og masse klikk. Men min eventuelle karriere skal ikke bygges rundt mine nærmeste. Det er nemlig ikke alle som liker å være i sentrum, sånn som jeg gjør. Og da skal man slippe å bli frontet på mine kanaler. Barna er i ferd med å bli i en alder hvor de ønsker å bestemme mer selv. Men akkurat når det kommer til dette, så er det vi voksne som bestemmer. Og jeg mener at det ikke er bra for barn å bli så vidt eksponert i foreldres sosiale kanaler. Kall meg gjerne gammeldags eller sneversynt. Men for oss så har dette vært veldig viktig. Da en av ungene mine hadde en oppgave på skolen sin, så skulle de google navnet på en restaurant her i Mandal. Da kom plutselig jeg frem på internett. Og da skjønte min gutt hva jeg hadde forklart ham. Han var takknemlig for at jeg ikke hadde postet bilde av ham.

Her hjemme kommer nok dette til å bli diskutert på nytt når ungene blir enda større. Og da må jeg som mamma lytte til det som blir sagt. Men jeg vet med meg selv at det ikke er noe annet i verden jeg ønsker å skjerme mer, enn barna mine. Min kjære mann ønsker mest mulig fred, men er med i noen få settinger. Det aksepterer jeg, og presser ham ikke til å bli med. Men jeg er heldig som har mann og barn som heier på meg, og som ønsker at jeg skal lykkes. Vi fungerer bra i de trygge rammene som vi selv har skapt, og jeg tror det har vært riktig og fornuftig. Jeg håper at alle foreldre tenker seg nøye om, og tar ansvar når det kommer til barn og eksponering på internett. Jeg følger en del kjendismødre på sosiale kanaler. Noen viser mer enn andre, og noen gjemmer seg bak å ikke vise ansiktet til barna.

Å bli mamma er det desidert største som har skjedd i mitt liv. Og jeg er superstolt over barna mine. Men det gir meg et behov for å verne om dem, og det er ikke noe problem for meg å holde dem utenfor mine kanaler. Dere som kjenner meg, vet at jeg har barn. Og jeg deler iblant tanker og følelser som hører til morsrollen min. Men for meg så går der et skille der. Jeg angriper ikke noen spesielle personer, og jeg ønsker alle sammen alt godt. Men jeg mener helt ærlig at vi burde være mer forsiktige, og tenke grundig gjennom hvilke valg vi egentlig tar for våre barn. I løpet av barnas oppvekst, så vil der jo bli ganske mange bilder som blir flytende på internett. Er du helt sikker på at ungene dine vil like det ,når de forstår omfanget av din beslutning?

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg

Podcast: Min psyke hverdag!

2 kommentarer
    1. Hei Wenche 🙂
      Hva tenker du om at du ikke har eksponert barna dine men folk i Mandal vet jo fremdeles hvem barna dine er og at du er moren? Så med at du blogger så er jo ungene dine fortsatt kjent som barna dine i mandal

      1. Det er jeg selvfølgelig klar over. Dette har vi snakket om i familien. Barna har vært med i den prosessen. Det er viktig for meg å forholde meg til mine grenser. Vi er enige om at dette er ok, og jeg har full støtte hos mann og barn. Kommunikasjon mellom barn og voksne er viktig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg