ER DU KLAR?

 

God morgen!

Denne uken skal jeg for alvor være i gang med alle nye rutiner, og det skal bli så gøy å få alt på stell. Det er så viktig for meg å finne den rytmen som passer min hverdag, og min familie. Har du funnet din rytme i hverdagen? Vel, kanskje du skal bruke litt tid nå til å kartlegge hverdagen, og finne ut hvordan du kan få den så god som mulig? Vi har alle sammen et behov for rutine, og hver familie/husstand har sin egen rytme. Noen jobber på dagtid, mens andre jobber skift. Vi er noen som er hjemme, mens andre er mye borte. Der er familier med mange barn, og der er familier med et barn. Alle sammen har et hverdag, og den ønsker vi jo skal være så fin som mulig.Jeg har god erfaring med å lage rutiner og struktur i vårt hjem. Vi har vært helt avhengig av det, og det har vært en viktig bit av vår recovery prosess. Både voksne og barn har hatt positiv effekt av det. Etterhvert som vi har blitt tryggere, så har noen rutiner blitt justert. Og sånn er jo livet. Det forandrer seg, og man må være villig til å innrette seg etter den hverdagen som man har akkurat her og nå. Husk at ingen rutiner er skrevet i stein, og man må med jevne mellomrom foreta en justering.

I løpet av en vanlig uke, så er der mange ting som skal foregå. Vi skal på ulike jobber, aktiviteter, sosiale treff, trening og holde orden på alt hjemme. Det er ikke enkelt, og noen ganger kan det virke svært overveldende. Men da vil  en fast uke plan kunne hjelpe deg masse. Skaff deg en oversikt over faste avtaler til hvert familiemedlem, og lag rutiner som passer deg og din familie. Middager er et lurt å planlegge på forhånd, og dermed kan man handle inn matvarer en gang i uken. Det kommer du til å spare både tid og penger på. Små grep, men god effekt. Sett av faste tider til trening, og ha fokus på sunn livsstil i hverdagen din. Da vil kroppen ha mer energi, og du kan ha overskudd til å takle en travel uke. Jeg blir mye roligere dersom jeg har god oversikt. Og vi er mange som tenker likt angående fordelene ved struktur. De gangene hvor jeg ikke har en god nok oversikt, så blir det som regel alltid ekstra utfordringer for meg. Og mitt stress nivå er umenneskelig høyt til tider. Da blir alt galt, og jeg kan bli rasende. Er egentlig da mest sint på meg selv, men det kan gå ut over andre rundt meg der og da.

Nå har jeg laget klar min egen uke plan , og den skal jeg nå teste ut de neste to ukene. Se hva som fungerer, og hva som må endres på. Så begynner ungene på skolen ,og da lager jeg en plan hvor alle familiemedlemmer er involvert. Det er alltid litt stress i starten, men da følger jeg planen min ganske så slavisk. Da kommer nemlig roen tilbake, og vi kan komme i gang med hverdagen for alvor denne høsten. Det er en sjarm ved det også. Og jeg håper at du også skaper en struktur i eget liv. Det vil kunne gi deg større ro, forutsigbarhet og trygghet!

Klem fra Wenche

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg