Er jeg adoptiv mamma eller mamma?

Jeg er så heldig! For jeg har gleden av å være mamma til to herlige gutter. Jeg har adoptert dem fra Sør Korea. Så jeg er adoptivmamma. Iblant så får jeg spørsmål om det er annerledes å være adoptivmamma. Da må jeg si som sant er at jeg aner ikke hva som skulle være så annerledes dersom jeg hadde båret dem inn i livet selv. For jeg er mamma. Jeg har aldri vært gravid, så jeg vet ikke hvordan det er. Det er helt sikkert en flott opplevelse. Men jeg har gått gjennom en annen prosess frem til jeg ble mamma. Det handlet om masse venting. En sterk trang til å bli mamma for et eller flere barn som trengte meg. Når jeg satt i stolen på kontoret i Seoul, så var ikke det i mine tanker at jeg ikke skulle elske barnet like mye som om det var i min mage. For jeg elsket barnet mitt lenge før jeg fikk det fysisk i armene mine.

Mammarollen er like betydningsfull enten man har vært gravid eller har adoptert. For den kjærligheten og omsorgen som barnet trenger fra deg, kommer ikke fra det genetiske. Det handler om hvordan man formidler følelser til barnet gjennom omsorg og oppdragelse. Jeg har ikke følt at jeg manglet noe. Tilknytningen mellom meg og barna kom umiddelbart. Vi har jobbet oss gjennom årene. Det må alle sammen gjøre uansett. Jeg er fullstendig klar over de utfordringene som kan komme i kjølvannet av en adopsjon. Men jeg tenker at alle foreldre må være forberedt på utfordringer. Barna våre trenger oss, og vi må vise dem rett vei. Jeg er ikke en perfekt mamma. Men jeg er mamma med hele hjertet. Jeg gjør så godt som jeg bare kan.

Det er en stor lykke å få være mamma! Jeg elsker guttene mine, og sammen med min kjære mann så er vi en familie. Det er godt å kjenne på, og jeg elsker det. Hver dag er ikke alltid like enkelt å komme seg gjennom. Men sånn er livet for oss alle. Vi kan ikke måle noe forskjell på foreldrerollen. Jeg har valgt å være mamma, og det er det viktigste for meg. Jeg føler meg heldig som kan feire minstemann sin bursdag i dag, og sender varme tanker ned til den mammaen som fødte ham for 12 år siden. For ja, mine barn har to mødre. Og det er helt ok for meg å snakke om. Jeg føler at barna er den fineste gaven jeg noen gang har fått tildelt.

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg