Er søndagen fortsatt en “hviledag”?

Jeg har mange minner fra da jeg var små. Og noe av det som jeg husker aller best, er søndagene. Mine foreldre jobbet i kirken i veldig mange år. Det betød at de stod tidlig opp, og dro på jobben. Vi fikk som regel i oppgave å skrelle ferdig potetene og klargjøre middagen. Men vi spiste alltid middag sammen når de kom hjem igjen. I min barndom så var søndagen hellig. Vi hadde ikke lov å gjøre så mye den dagen. Strikking eller håndarbeid skulle man ikke drive så mye med. Man skulle heller fokusere på hvile, eller familieselskaper. Det ble mange timer foran sport sendingene på tv. Da hadde vi liksom tid til å bare bli sittende foran skjermen.

Men tidene har forandret seg ganske mye siden jeg var liten jente. Nå føler jeg at søndagene ikke er like “hellige”. Jeg merker det ganske godt selv. For vi er mange ganger nødt til å gjennomføre en del ting på søndager for å kunne rekke det mens mannen min er her hjemme. Men vi venter som regel til etter kirketid. I hvert fall dersom man skal gjøre noe utendørs. Jeg har ikke det samme forholdet til søndager som før. Jeg kan fint bruke denne dagen til å forberede ukens jobb. Eller jeg kan kose meg foran tv med hekletøyet og se på sport i koseklærne. Vi har som regel alltid noe som bør gjøres, og liker å få det gjort mens vi er to voksne her hjemme. Ofte drar min kjære på jobb allerede søndag ettermiddag.

Jeg liker søndagene sånn som det er nå. Men det var herlige søndager når vi var små også. Det handler vel egentlig bare om at samfunnet har endret seg, og vi følger med i tiden. For meg så er det deilig å ha en hel dag sammen med min kjære. For jeg har masse tid alene i ukene. Vi vil veldig gjerne ha ting på stell, og da bruker vi tiden så godt som vi kan. Søndagen er uansett en dag hvor tempoet ikke alltid er like høyt. Og vi elsker å sove lenge på søndagene. Vi må jo få lov til å slappe litt av en dag i uken! Hver enkelt må finne sin egen rytme, og gjøre det som føles rett. Men jeg synes det er ok å vise litt respekt for naboene på en søndag.

Jeg håper at Du får en flott søndag! Ta vare på alle de gode øyeblikkene som livet gir deg!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg