Har du et knust selvbilde?

God morgen!

Har du ofte kjent på en frykt for å ikke være god nok? Hender det at du lar negative tanker få ta overhånd? Har du noen gang mistet troen på deg selv? Vet du noe, de aller fleste har vært innom disse tankene og følelsene underveis i livet. Og jeg har selv kjempet et hard kamp mot dette i veldig mange år. Jeg har kommet et stykke på vei, men kan enda ha skikkelig harde kamper med meg selv om disse tingene. Og jeg vet så inderlig godt, at det ikke er særlig smart å gjøre det mot seg selv. Likevel så sniker de seg innpå oss, og kan virkelig legge en demper på hverdagen. Jeg valgte allerede i 2010 å få terapi. For jeg skjønte at der var ting i livet mitt, som gikk i feil retning. For meg, så har det vært helt avgjørende å få faglig hjelp i lang tid. Men den store jobben, har jeg uten tvil gjort selv.

For jeg ønsket så inderlig å endre livet mitt. Jeg ville finne en utvei, og en ny hverdag der ute et sted. Jeg ante ikke konsekvensene av det valget da, men jeg er så glad for at jeg våget. Sakte men sikkert har jeg tatt tilbake livet mitt, og valgt en helt annen retning. Da måtte jeg jobbe med å få vekk de vonde tankene og ordene. Det som trykket meg ned, og som gjorde meg usikker på meg selv. Det ble et brudd med enorme konsekvenser i etterkant, og jeg ante ikke omfanget av mine egne skader da. Å forsøke å lappe sammen et knust selvbilde i voksen alder, er ikke en lett oppgave. Det er noe som jeg alltid må jobbe med, og som jeg ikke kan miste fokuset på. For jeg må gjøre meg selv sterk. Fylle på med det som gjør meg godt, og som bygger meg enda sterkere i meg selv. Ingen andre kan gjøre den jobben for meg, men jeg kan velge å involvere gode mennesker i den prosessen.

Der finnes ikke en mirakelkur for manglende selvtillit. Sakte må man bygges opp igjen, steg for steg. Bygge en ny grunnmur, som tåler den nye hverdagen. Gå gradvis ut av komfortsonen, for å utvide de trygge rammene. En balanse av stabilitet, og nye utfordringer. For jeg nekter å bli sittende i et hjørne, og se at livet fortsetter uten meg. Jeg har valgt å ta kampen, og det håper jeg at du også våger å gjøre. For hvis du sitter med tungsinn, og virkelig ikke har det bra. Ja, da må du forsøke å ta grep i ditt eget liv. Be om hjelp, vær åpen til noen som du stoler på. Snakk om det, og let etter løsninger. Du fortjener nemlig å komme deg videre, og til et bedre sted i livet. Der skal ikke være noen som gir helt opp. Livet er så verdifullt, og det skal være en fin plass for deg også der. Det kan være vanskelig å se akkurat nå, men det er mulig å få det bedre. Ved å ta en dag om gangen, og jobbe seg gjennom det som skjer.

Sett deg nye mål, og ta valg som medfører en positiv endring. Ikke la noen andre snakke deg ned, eller behandle deg dårlig! Jeg har mange ganger vært nede for telling, og ikke ant hvordan jeg skulle ta neste steg. Men jeg har aldri gitt opp meg selv. Det er så viktig, og jeg ønsker at du også må bevare troen på deg selv. For du er helt unik, og jeg har lyst til å heie deg frem!

Klem fra Wenche

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg