HAR DU IKKE JULESTEMNING?

 

God kveld!

Jeg må bare si at å sitte i en julepyntet stue, er så magisk og deilig. Julefølelsen har virkelig kommet frem, og det er en så deilig stemning i stuen vår. Vi har alle sammen forskjellige tradisjoner, og velger å gjøre ting på vår egen måte. Men jeg tenkte at det kunne være litt koselig å gi dere noen av mine tips. Kanskje du også da finner den gode julestemningen, og får en ekstra lang og fin førjulstid. Der er nemlig en del ting som virkelig trigger dette, og som har stor effekt på meg.

Noe av det som kan gi god stemning, er å lytte til julemusikk. Ja, det er noen som absolutt ikke vil høre på det før desember, men der er ikke jeg. Det er så koselig med gamle klassikere, og jeg nyter masse musikk i disse tider. Sett det gjerne på ganske høyt i stuen eller på kjøkkenet. Perfekt bakgrunnsmusikk til julebakst, julepynt eller bare en rolig kveld på sofaen. Tenn noen lys, og gjør det gjerne litt romantisk med den som du er glad i .

Så er det på tide å ta frem julepynten. Gjerne velg å ta det litt om gangen, eller kjør på med full jul allerede nå. Selv har jeg faktisk valgt å allerede ha full jul, med unntak av juletreet. Akkurat treet velger vi å vente med til nærmere jul. Men når man får frem pynten, så blir det en annen stemning i huset. Pass på at du slapper av mens du pynter. Ta gjerne på pysjen, og ha julemusikken i bakgrunnen. Jeg valgte faktisk å pynte på en lørdagskveld, og det var en fin aktivitet sammen med min kjære.

 

Der er veldig mange julefilmer som også er verd å se om igjen. Sett av tid sammen med dine kjære, og se på deres favoritter. Når stjernen er tent og adventsstaken lyser i vinduet , så blir omgivelsene virkelig stemningsfulle. Kanskje man smaker på julemarsipanen, eller kjenner duften av mandariner. Rart hvordan noen lukter virkelig kan sette i gang gode følelser og minner. Jeg tror det er ekstra viktig at vi tar oss tid til slike kosestunder fremover, og senker skuldrene ned.

Jeg skal snart i gang med å bake julekaker. Det blir nok ikke så mye som jeg spiser selv, men litt kos skal det bli. Når man kjenner lukten av pepperkaker eller havreflarn, så blir jeg nesten salig i blikket. Karamellpinner er jo også en soleklar favoritt hos meg. Det er viktig med rødt forkle, og nydelig musikk som jeg kan synge til mens jeg baker. Ungene pleier å delta litt, og det er så koselig for meg å være med på. Det som familien gjør sammen, er så fint å fokusere på.

 

Noe som jeg gleder meg til å gjøre om få dager, er å se gågaten ferdig julepyntet. Selv om man ikke kan delta på en stor juleåpning på grunn av Corona, så er det kjekt å kunne ta en liten tur når der ikke er så mye folk. Det er så koselig å titte på de fine julevinduene til butikkene, og se på alle de vakre lysene som er plassert i sentrum. Jeg skal i hvert fall ned dit for å ta en del bilder. Håper at jeg klarer å fange litt julestemning på bildene.

Å finne julestemningen handler aller mest om hva du selv velger, eller hva du tillater deg selv å kjenne på. For noen av oss er det riktig å bare kjøre på med alt dette. Men jeg respekterer dersom du velger å vente til desember. Jeg ønsker bare at vi alle sammen kan skape gode øyeblikk i hverdagen. Og i disse tider, så føles det veldig riktig for meg å la julen snike seg inn ekstra tidlig. Håper du koser deg, og tar godt vare på deg selv!

Klem fra Wenche

7 kommentarer
    1. Kan du ikke bruke noen av de pengene du får fra staten, og fjerne den svære valken du har under kinna. Det ser ut som du gror en andre tvilling…

    2. Høres koselig ut, men for min del er det alt for tidlig å kjøre full jul nå. Utelysene er tatt frem, alt annet av pynt venter jeg til første advent med. Jeg ville blitt drittlei leenge før jul, om jeg skulle omgitt meg med julepynt allerede nå. Å være tidlig ute med julehandelen skal jeg derimot ta sikte på.

    3. Julestemning? Det er 17. november. Det er ikke jul, det er ikke engang advent/førjulstid. Det er mange måter en kan gjøre det hyggelig hjemme på om høsten, med lys og musikk og blomster og pledd og film. Helt uten å leke jul i ukevis.

      1. Enig med deg Petra!
        Jul har med desember og vinter å gjøre. Ikke november og senhøst.
        Vinterlys har det blitt i den lille byen jeg bor, da pyntes gågata med lys og det er så hyggelig i mørketiden.
        Men juleutstillinger venter heldigvis butikkene med.
        Jeg er mer enn i god rute med gavene og maten. Adventsstaker og adventsstjerner kommer opp til 1.advent, det syns jeg er korrekt.
        Julepynt og duker ca 10-15.desember og juletreet pyntes lillejulaften. Alt dette er tradisjoner fra min fine barndom som jeg tar med meg videre. Jeg syns det er viktig å føre tradisjoner videre, tradisjoner er trygghet og det er vel det vi trenger. Advent er ventetiden og det å glede seg til jul. Julestemning kommer snikende på når jeg har pyntet,men egentlig ikke før pinnekjøttet dufter på julaften. Da senker roen seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg