Hva gikk galt i morges?

God kveld!

Noen morgener står vi opp med feil fot! Og det kan være veldig dumt, dersom flere familiemedlemmer gjør det samme dag. Det skjedde her hos oss i dag, og det ble full klinsj mellom en stresset tenåring, og en mamma med store ambisjoner. Hjemmeskole er jo ikke favoritten hos noen av oss, så det kan by på visse utfordringer. Jeg surret rundt med mine tanker og planer, og de harmonerte absolutt ikke med elevens ønsker og behov. Det ble en skikkelig dum konflikt, og det eskalerte veldig kjapt denne gangen. Til slutt måtte jeg bare komme meg i fred, og forsvant inn på mitt eget soverom. Så kunne han få roe seg, og komme i gang med skoledagen.

Jeg var så sinna, og det kokte inni meg. Det fikk meg til å tenke, og jeg ble raskt enig med meg selv om å roe ned. Puste med magen, og telle til ti mange ganger. Fokusere på å redigere de bildene som jeg allerede hadde tatt ute i hagen. Gradvis kunne jeg klare å roe meg, og heldigvis så kunne jeg høre at skoledagen var kommet i gang i stuen. Jeg ønsket ikke å skape mer uro, så jeg ble værende på rommet mitt i nesten 20 minutter. Det var et lurt trekk fra min side, og så gikk jeg rett ut i hagen etterpå. Lot eleven få sitte i fred, og alt gikk rolig for seg. Noen ganger må man bare holde avstand, men likevel vise at man fortsatt er her.

Vi er ikke de eneste familiene som krangler i blant. Det er faktisk ganske så normalt. Men det blir så intenst noen ganger, og jeg blir lei meg. Når man ikke helt klarer å være den fornuftige vokse, så føler jeg meg ganske dum i etterkant. Da må jeg tenke på noen fornuftige ord som jeg fikk fra en kursleder en gang. Dersom du klarer å håndtere 70% av hverdagen som en fornuftig og rolig voksen, så kommer du langt. Ingen klarer 100%. Det lever jeg etter i min hverdag. Gjøre så godt som jeg kan som forelder, og innse at noen ganger så kommer jeg til kort. Da er kommunikasjon og kjærlighet viktig. Vise barnet at man fortsatt elsker det, og at vi ordner opp i det som skjer. Vi har så lett for å kjefte på oss selv i evigheter, men det må vi slutte med. Ta heller en alvorsprat i etterkant, og så legger man det bak seg.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg og Hverdagschat (torsdag)

Podcast: Min psyke hverdag!

Bli gjerne med i Mestringsklubben!

0 kommentarer

Siste innlegg