Hva kjennetegner et godt forbilde?

Hva kjennetegner egentlig et godt forbilde? Hvilke verdier setter vi ekstra pris på? Hvordan ønsker vi at et forbilde skal være? Kan man egentlig bestemme det? Jeg har den siste tiden fått med meg debatten som foregår mellom bloggere angående forbilder og kroppspress. Det er en veldig viktig debatt. Men samtidig så føler jeg at det går litt vel hardt for seg iblant. For man slenger ut ganske harde ord mot hverandre i kampens hete. Jeg skal ikke ta noen side i denne  debatten. Men jeg blir litt forundret over de sterke uttalelsene. For hva er det som gjør at en person er et forbilde for deg? Er det slik at det nødvendigvis er helt likt for meg? Kanskje så har vi samme forbilde, men av ulike årsaker. For mennesker har mange sider, og det gjelder også bloggere.

Jeg liker ikke når noen blir kalt for et farlig forbilde. For vedkommende har gode sider akkurat som alle andre. At man er uenig om ulike saker er helt greit. Men man trenger ikke dømme hele mennesket nord og ned for det. For det mennesket har også følelser. Vi liker forskjellige mennesker, og det er helt naturlig. Noen kaller meg for et forbilde, mens andre ikke liker meg i det hele tatt. Sånn er faktisk verden. Men vi kan alle sammen gjøre feil selv om vi er forbilder. Det handler om at vi er mennesker som faktisk iblant dummer oss ut. Men da er det ikke lett å være i offentligheten. Jeg tror nok at vi burde tenke oss litt om. For bakom alt visvas så er det mennesker det handler om. Og vi skal behandle hverandre med respekt.

Det høres kanskje rart ut, men det går an å være litt enig med begge parter i denne diskusjonen. For saken som debatteres er veldig viktig, og jeg mener absolutt at der bør ryddes litt opp. Men jeg synes at det blir altfor het diskusjon, og jeg blir trist på vegne av de involverte. For det er snakk om unge mennesker som lever livet sitt så godt som de kan. Når man innser at tabben er gjort, så er det lurt å legge seg flat. Det ble også gjort. Men jeg håper at debatten etter hvert kan komme på et nivå hvor saken blir belyst istedenfor den såkalte bloggkrigen! Ta en konstruktiv runde med denne problematikken, og unngå personangrep! Det tror jeg vil vare lengst, og få best resultat. For alle involverte skal komme seg velberget gjennom dette.

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

4 kommentarer
    1. Hei. Gode og sunne refleksjoner over denne saken. Jeg må si meg enig i det du skriver. Det er viktig å ha en balansert debatt. Jeg synes vi burde være mer hensynsfulle alle sammen. Ikke bare fyre løs i øst og vest. Feil begås, det skjer med alle, og feil bør kunne rettes opp i uten at man sårer noen.
      Som sagt, et flott blogginnlegg.
      Ønsker deg en god kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg