“Hva koster din outfit?”

Da jeg fikk guttene mine, så tenkte jeg at gutter var lett i forhold til jenter. Men jeg har lært masse nytt om akkurat de tankene der. For her om dagen så pratet vi litt her hjemme om klær og “merke” press blant unge gutter. Vi har nemlig reagert på at minstemann er i overkant opptatt av å få hjem kostbare merkeklær. Han har sin egen stil, og er svært ivrig på å finne de “riktige” tingene som han trenger. Vi har aldri hatt den samme interessen, så det er ukjent territorium for oss voksne. Og vi er nok ganske urolige over det presset som guttene allerede møter i barneskolen.

Vi snakket litt om hvordan det er for gutter å vokse opp her i Mandal, og hvorfor det ser ut til å ha kommet et vanvittig press når det kommer til mote. De går tross alt fortsatt på barneskolen. Det er skremmende å høre at ungene sammenligner prisene på hvert sitt antrekk. De driver altså å legger sammen hva alle klær/sko koster, og så blir det en gjev ting å ha dyreste antrekk på skolen eller i fritiden. Da skjønte jeg for alvor, at dette ikke bare er noe som mitt barn opplever. Men det kan virke som at guttene er inne i en farlig spiral, hvor penger og riktige klær bestemmer din status i området.

Her hjemme så har vi noen regler, og har tatt grep. Dersom mine barn vil bruke masse penger på et antrekk, så må de faktisk spare penger til det selv. Vi gir de selvsagt penger til klær, men ikke mer enn det som vi tenker er ok å bruke. Resten må de betale av egne penger. I tillegg så har vi sagt nei til enkelt kjøp, da det rett og slett ikke er forsvarlig å slippe dette helt løs. Som foreldre har vi jo et ansvar, og jeg holder igjen så godt som jeg bare kan. Det ble en viktig prat her hjemme om indre verdier, og hva som faktisk er viktig i livet. Og jeg vet at dette ikke løser seg, eller plutselig forsvinner.

Det er på tide at vi vokse faktisk våkner, og prater med ungene våre. For dette presset, bør ikke få lov til å fortsette. Hver enkelt familie har sine regler, og sin økonomi. Jeg bestemmer ikke hva andre mennesker skal legge pengene sine i. Men vi bør snakke med ungene våre, og ha fokus på de riktige verdiene i livet. Akkurat nå så er guttene i en fase hvor det er ekstra viktig å være kul. Da blir presset vel stort, og jeg bekymrer meg over denne utviklingen. Lurer på om foreldrene der ute er klar over hvordan guttene summerer verdien av dagens antrekk?

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg og Hverdagschat (torsdag)

Podcast: Min psyke hverdag!

Bli gjerne med i Mestringsklubben!

0 kommentarer

Siste innlegg