Hva tenker Du om deg selv?

Hva tenker Du om deg selv når du ser i speilet? Er Du snill mot deg selv? Eller er Du din egen fiende? Det er ikke like enkelt å være venn med seg selv. Jeg har slitt med det i veldig mange år. Det er egentlig først det siste året at jeg har godtatt mitt eget utseende. Det høres kanskje veldig rart og dramatisk ut. Men det er faktisk helt sant. For jeg har blitt fortalt så mange ganger at jeg ikke er fin. Slike ord setter spor, og de glemmes ikke så lett. Jeg har hatt en viktig snu operasjon i mitt privatliv. Og jeg måtte godta meg selv akkurat slik som jeg faktisk er. Jeg hadde behov for å endre stil, og det har jeg merket godt det siste året.

Det er viktig for meg å føle meg vel. Og det handler ganske mye om at jeg må godkjenne meg selv aller først. Det har vært en veldig hard reise for min del, og jeg er ikke helt i mål. Faktisk så må jeg jobbe med det hele livet. Men jeg har blitt venn med mitt eget speilbilde. Jeg er utrolig glad for at jeg har kommet så langt. Jeg føler meg jo ikke alltid like fin. Men jeg hater ikke utseendet mitt lenger. Det hender at jeg smiler til speilet, og faktisk koser meg litt. Er Du venn med ditt speilbilde? Jeg vet at det kan virke neste helt umulig. Men det er mulig. Jeg måtte tvinge meg selv til å stå foran speilet her hjemme. Se nøye på meg selv. Gråte ut de tårene som måtte ut. Det tok litt tid. Men nå er speilet ikke lenger så skummelt for meg.

Små steg fører oss videre i livet. Men vi må være villige til å kjempe oss gjennom det. Nå var jeg klar for å ta tak i meg selv. Det har vært mange runder, og jeg måtte atter en gang ta et oppgjør med janteloven. Gi meg selv lov til å bruke sminke i hverdagen. Kle meg opp litt mer enn tidligere. Våge å finne sin egen stil. Ta på en baker boy hatt, og bære den med hevet hode. Rett og slett gi meg selv lov til å ta min egen plass i samfunnet. Det har vært hardt., men gevinsten er veldig stor. Jeg har kjent på veldig mange følelser underveis. Og jeg har fortsatt dager hvor jeg gjemmer meg hjemme o joggeklærne uten sminke eller dusj. Men jeg har blitt gladere i meg selv. Jeg unner meg velvære. Det unner jeg Deg også!

Ta litt tid til å tenke over din egen situasjon. Hva er det som er din utfordring? Hva må Du endre litt på? Still deg selv de spørsmålene, og våg å svare ærlig. Du har rett til å være deg selv. Vi er alle sammen unike, og har hvert vårt utseende. Vi skal ikke gjemme oss vekk, og føle at vi ikke er fine nok. Jeg forsøker å skinne litt mer enn før. Ikke for å begeistre andre. Men fordi jeg kjenner at det hjelper meg i hverdagen min, og det gjør meg tryggere!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg