Hvordan fungerer musikkterapi?

Jeg fikk en utfordring i dag av musikkterapeuten min. Og jeg kaster meg på ballen med en gang. For jeg ønsker å fortelle enda mer til dere om musikkterapi, og hvordan det hjelper meg i hverdagen min. Jeg trenger terapi, og har nå valgt å kun bruke dette tilbudet som Stedet Aktivitetssenter driver her i Mandal. Dette er et prosjekt, hvor man har søkt om midler hos Helsedirektoratet. Og de har da to personer ansatt som musikkterapeuter. Stillingen er delt opp i en 60 % stilling, og en 40% stilling. Dermed får vi mulighet til å spille i band, men også ha egne timer hvor man jobber med personlige prosjekter.

For meg så er dette tilbudet ekstremt viktig, og jeg setter så stor pris på den muligheten. Målet er jo at man kan få regulere egne tanker, følelser og opplevelser med musikk. Enten man lytter, synger, spiller eller skriver egne låter. Det handler ikke om å være den aller beste. Men heller om et stort mangfold av musikk, som kan hjelpe den enkelte i sin livsvei. For meg, så handler musikk om følelser og formidling. Et sted hvor jeg kan sette ord på mine innerste tanker, og så kombinere det med toner som skaper min egen musikk. Noe som virkelig bare er meg , og mitt. Tekstene mine er så personlige, og jeg har så mange følelser knyttet rundt dem.

Hvordan musikken treffer akkurat deg, er så individuelt og forskjellig. For vi er ikke like, men musikken binder oss likevel sammen. I vår musikkgruppe, så har vi svært ulike personer. Noen er i starten av livet, mens en del av oss er voksne. Musikksmaken er jo da også veldig spredt, og vi har en settliste med en stor variasjon. For i musikkterapien skal der være rom for alle. Akkurat den biten har vært ganske utfordrende for min del, og trigger noen ganger angsten min. For jeg kan få en urolig følelse, når musikken blir hard og annerledes. Så noen dager klarer jeg meg fint, mens andre dager er det vanskelig for meg. Heldigvis så snakker jeg om det, og det er noe en del a terapien min. Å bli komfortabel sammen med andre mennesker, og ha kontroll over meg selv i en gruppe.

Jeg har lært så utrolig mye de siste årene. Musikken har vært en viktig del av min terapi, helt siden jeg bodde i Egersund. Der gikk jeg nemlig i musikkterapi en periode, før jeg flyttet hit til Mandal. Det var godt å finne en lignende tilbud her, og komme i gang med det igjen. Etter 9 år med samtaleterapi, så valgte jeg å kun ha musikkterapi. Det har hjulpet meg til å regulere følelser, bli enda bedre kjent med meg selv og oppnå personlig vekst. Nå har jeg jobbet meg frem skritt for skritt, og er snart klar for å oppfylle min store drøm fra barndommen. Min egen plate, med kun mine egne låter. Vi nærmer oss virkelig, og jeg er så spent på de neste månedene.

Hvis du ønsker å teste ut musikkterapi, så sjekk om der finnes dette tilbudet hos din lokale dps. Men der er også flere plasser i landet hvor der finnes slike tilbud som vårt. Frelsesarmeen driver jo en del aktivitetssenter, så ta kontakt med dem også. Dette er et tilbud som jeg virkelig ønsker å spre til andre der ute, og jeg føler at min stemme kan være til hjelp for saken. Min recovery prosess har hatt svært god effekt, og musikkterapien er ukens høydepunkt! Send meg gjerne spørsmål via sosiale medier, så skal jeg svare så godt som jeg bare kan.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg og Hverdagschat (torsdag)

Podcast: Min psyke hverdag!

Bli gjerne med i Mestringsklubben!

0 kommentarer

Siste innlegg