Jeg er mamma , ikke en lærer!

God morgen!

Jeg har aldri hatt lyst til å bli lærer. Og jeg kjenner at rollen som lærer her hjemme, ikke faller særlig naturlig for meg. Det trigger frem følelse hos både små og store, og det er ikke fryd og gammen på noe som helst vis. Der er mange utfordringer som andre verken ser, eller vet om. Og hvert eneste barn har sine egenskaper , kvaliteter og utfordringer. Jeg må være ærlig, og si at jeg gruet meg til en ny uke. For dette er ikke en løsning som passer for oss. Men man må jo forsøke, og gjøre så godt man kan.

Det er fint at lærere lager gode opplegg via Internett. Men så har man da de utfordringene som gjør at dette blir så utrolig utfordrende. Ikke kjekt å erkjenne sine egne svakheter, men jeg sliter. Jeg forsøker å ha en så god hverdag som mulig. Og jeg må nok få til en litt annen løsning på det som gjelder skole. Akkurat nå så er der mye som må fordøyes, og hverdagen er blitt svært annerledes. Der er ikke så lett å takle for alle. Her i huset trenger vi alle sammen forutsigbarhet, og trygge rammer. Nå er det nye vaner som skal på plass, og det suger kreftene ut av meg.

Det er godt vi har lærere som virkelig både kan og vil. Men vi må ikke glemme at noen ganger så må husfreden faktisk komme først. Store mengder kjærlughet og trygghet, er viktigere enn matte og norsk. Ja, vi skal lære barna viktig kunnskap. Men min viktigste jobb nå, er å hjelpe til med regulering sv følelser. Jeg er mamma, ikke en lærer.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook, YouTube og Instagram!

11 kommentarer
    1. Det krever noen ganger mye av oss men det er så utrolig viktig!
      Barna skal tilbake til skolen en dag uten for mange hull i læreplanen. Du er heldig Wenche som har den jobben du har og kan ta fri for å hjelpe barna dine. Fokusere på bare det. Sosiale medier kan vente så lenge det må til.

      1. Selvfølgelig kommer ungene foran alt annet! Sosiale medier får ikke mye tid fra meg for øyeblikket. Jeg hjelper ungene mine så godt som jeg bare kan, og er glad for at jeg er hjemme.

    2. Det må da være lov til å si at det er krevende og plutselig skulle være «lærer». Jeg har selv en sønn med ADHD og når hverdagen blir snudd på hodet blir ting kjempe vanskelig.. noen barn/foreldre takler sikkert dette kjempe fint, men vi er alle forskjellige og har ulike forutsetninger! Ha en fin dag Wenche😊

    3. Alle som har barn hjemme de nå skal undervise har i større eller mindre grad støtt på utfordringer. Og barn har sine personligheter. For noen så går det greit og for andre er det en stor utfordring. Folk må slutte å være så sure og frekke for at noen deler erfaringer og tanker som ikke fenger dem. Lurer litt på om de har barn i skolealder selv? Jeg syns heller ikke rollen som lærer er noe givende, det må det være lov til å si, men jeg gjør så godt jeg kan og vi kommer igjennom det. I disse tider bør det være stort rom for forståelse, for ingen er faktisk like, det er jo noe av det første barn lærer når de begynner på skolen. De fleste gjør så godt de kan og kjenner sine barn best. Stå på Wenche! Jeg er sikker på at jobben du gjør er mer en god nok.

    4. Dette må være det dummeste innlegget jeg har lest.
      Om det er så utrolig vanskelig for deg å følge opp ungene dine i en periode der hele landet vårt er i unntakstilstand, bør du kanskje vurdere å ta pause fra sosiale medier og fokusere på familien din

      1. Helt enig. Og si att man må ENTEN ha såkalt “husfred” eller matte/norsk da tror jeg det også er en ny måte man må lære på. Læring kan være interesant og må ikke være nazi regime vettu 😉

    5. Du er forpliktet etter norsk lov til å følge opp dine barn!!(med skolearbeid) at det blir tunge er jo helt naturlig!!!!! Bit det i deg😡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg