Jeg planlegger min uke!

I løpet av søndagen så synes jeg det er ganske ok å planlegge den kommende uken.  Da kan jeg ligge litt i forkant, og justere inn der hvor det behøves. Jeg har ansvaret her hjemme hele uken , og det er en del ting som skal gjennomføres i løpet av uken. Ungene skal kjøres hit og dit på avtaler og aktiviteter. Jeg har mine faste planer som skal gjennomføres på en god måte. Så er der nesten alltid andre avtaler som også skal inn i tidsskjemaet. Jeg tror de fleste kan kjenne seg igjen i det. Ukene flyr av sted, og man må rett og slett henge med så godt som man bare kan. Jeg har lært meg til å se gjennom dette på søndagen. For jeg trenger å ha en struktur som kan fungere for oss alle sammen.

Vi trenger faste rammer. Det er selvfølgelig rom for litt impulsivitet underveis. Men vi må som regel ha planene klare på forhånd. Jeg ser gjennom tidsplanen for uken, og planlegger også litt når det kommer til mat. Jeg er i perioder veldig flink til å handle inn for flere dager. Men det sklir ganske ofte ut. Nå er det på tiden å bli litt flinkere igjen på dette området også. Jeg merker på meg selv at planlegging ofte fjerner masse stress for min del. Og det er jo veldig viktig for meg å unngå så mye stress i min hverdag. Jeg kikker alltid gjennom kalenderen min, og tar en dag om gangen.

Det skader som regel ikke å være forberedt. Vi har det veldig fint her i Mandal, og de siste årene har vi vokst veldig som familie. Det har vært en del utfordringer for oss alle sammen, men vi kommer oss fremover. Det er i hvert fall helt sikkert at planlegging og faste rammer har gitt oss verdifull hjelp underveis. Forutsigbarhet er noe som man ikke skal undervurdere. Vi har hatt runder der nesten alt som skulle skje var nøye planlagt. For vi voksne måtte ligge i forkant. Nå er det ikke så vanskelig, men vi liker aller best å følge den planen som er laget på forhånd. Det krever en del jobb av oss voksne i familien. Men det er så godt når dagene glir fint, og vi har gjennomført alt det som var planlagt.

Hver familie må finne sin egen rytme i hverdagen. Det som fungerer for oss, er ganske sikkert ikke det samme som fungerer for dere. Man må tenke seg om, og finne individuelle løsninger som fungere for den enkelte. Jeg har lært masse i løpet av disse årene. Både om meg selv, men også om resten av familien. Det kan være litt slitsomt å jobbe på denne måten, men det har gitt gode resultater for oss!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg