Jeg valgte å ta hensyn til meg selv!

Det har vært veldig mange tilfeller hvor jeg burde tatt hensyn til meg selv, men har valgt å ta mer hensyn til andre. Men nå har jeg endelig klart å bli mer bevisst på de valgene som jeg tar. For noen ganger må jeg faktisk ta vare på meg selv. Det har vært noe som jeg har måtte jobbe med helt personlig. For jeg kan ikke alltid ta hensyn til alle andre. Dette ble et tema i juleferien, og jeg ble nødt til å ta et ganske vanskelig valg. For første gang valgte jeg helt bevisst å ta skikkelig hensyn til meg selv, og selvfølgelig ungene mine. Men jeg ble hjemme  i Mandal når min kjære far feiret sin 75 årsdag med stort selskap i romjulen. Vi var hos ham på selve bursdagen lille julaften. Men når dagen for det store selskapet kom, så var begge barna mine syke med influensa. Da måtte jo en av oss voksne uansett være hjemme med dem. Vi valgte da at min mann skulle være hjemme, og så kunne jeg dra selv dersom jeg ville det.

Men jeg slet med det. For jeg blir ganske sliten av slike arrangement, og i tillegg skulle jeg kjøre frem og tilbake samme dag. Etter mye frem og tilbake, så valgte jeg å bli hjemme med familien min. For jeg ville ikke risikere at jeg fikk meg en skikkelig smell nok en gang. For det er nemlig det som fort skjer med meg dersom jeg må gjennom mange timer med full fart. Heldigvis så forstod mine foreldre dette, og jeg ble hjemme med god samvittighet. Det var det som var riktig for meg og min familie i dette tilfellet. Jeg måtte tenke meg nøye om , og jeg måtte velge å ta vare på meg selv. Det var en viktig avgjørelse for meg. Fordi jeg har alltid latt meg selv bli helt utslitt fordi jeg tror at det er forventet av meg. Nå er det på tide å erkjenne at min helse er litt ustabil, og at jeg bør ta bedre vare på meg selv. Det var ikke den letteste beslutningen jeg har tatt i mitt liv, men det gikk veldig fint. Jeg har ikke angret.

Det handler ikke om å være egoistisk. Men jeg forsøker å lære meg selv nye måter å tenke på. For jeg kan ikke la andre styre meg lenger. Det er jeg som har ansvaret selv, og jeg ønsker å fungere fint i min hverdag. Da må jeg noen ganger si stopp! Jeg føler selv at jeg lærte veldig mye om meg selv i denne prosessen. Det tror jeg er sunt for meg. Og ikke minst sunt for min nærmeste familie som ser at jeg tar bedre vare på meg  selv. Jeg har bestemt meg for å være ærlig overfor meg selv, og faktisk våge å ta de beslutningene som jeg trenger å ta. Dermed kan jeg gi meg selv et bedre liv, og jeg kan ha det koselig sammen med venner og familie. Jeg kommer garantert til å komme i selskaper fremover. Men jeg må likevel ta hensyn til meg selv underveis!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg