Kunsten å ta ansvar for seg selv!

Som voksen må man ta ansvar for sitt eget liv. Da er det ikke sånn at vi alltid kan skylde på noen andre lenger. Det er en egen kunst å ta ansvar for eget liv. Jeg tror at de aller fleste går på noen smeller iblant. Og det er helt normalt. Det er jo ikke alltid at man vet omfanget av de avgjørelsene som vi tar. Når man fyller 18 år, så er man etter reglene en voksen person. Man blir myndig. Men det er jo ikke sånn at erfaring og kunnskap kommer automatisk selv om alderen tilsier at man er voksen. Jeg forsøker å fortelle mine barn om hva som forventes av en voksen. Og man kan jo ikke unnlate å ta opp de vanskelige problemstillingene som voksne møter.

Det er ikke alt som er like lett her i livet. Men jammen er det masse spennende også. Da jeg vokste opp, så kunne jeg nesten ikke vente med å bli myndig. For jeg ville jo bestemme alt selv. I dag ser jeg uten tvil at jeg tok noen feil valg som fikk store konsekvenser for livet mitt. Det har jeg lært av. Og jeg forsøker å dele mine erfaringer med barna som vokser opp i dag. For de trenger ikke ha det så veldig travelt. Alt kommer til å ordne seg. Men man må ta steg for steg ut i voksenlivet. Det er fint at ungdommen ønsker å bli selvstendig. Men det kommer ikke over natten. Sånne ting kan der fort bli heftige diskusjoner av. Og nå er jeg der som mine foreldre var da jeg var ungdom.

Jeg kan bli noe stresset iblant. Men stort sett så kommuniserer vi bra her hjemme. For jeg våger å stå i stormen. Det er jeg nødt til å takle som mamma. Men jeg håper og tror at ungene skal bli gode voksne med tiden. Det er i hvert fall det som er målet vårt. Som foreldre så blir vi utfordret mange ganger, og det kan være harde tak. Men jeg er ønsker å snakke med ungene mine om disse tingene, og det er de allerede vant til. Her i huset prater vi om masse rart for tiden. Så mamma legger sjenansen til side, og forsøker etter beste evne å informere guttene om alt de trenger å vite. Om jeg lykkes, gjenstår å se. Men jeg synes at det er spennende å se at ungene vokser til!

Vi blogges!

Følg meg gjerne:

Facebook: Wenche Larsen Gundersen , WeLG Foredrag

Youtube: Wenche Larsen

Instagram: wenchelarsen.no

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg