Lærer du av dine feil?

God kveld!

Jeg har virkelig lært masse nytt på mange fronter de siste årene. Og jeg forsøker å lære av det som jeg opplever på godt og vondt. Klarer du å lære av de tingene som gikk galt? Eller svir nederlaget for mye? Jeg er blant dem som blir både sint og trist når det går galt. Men jeg har heldigvis kommet meg videre til et punkt hvor jeg ganske raskt kan lære noe av det som har skjedd. For jeg analyserer meg selv på en annen måte nå. Jeg forsøker å fokusere på det som faktisk skjedde, og finne ut hvorfor det endte annerledes enn forventet.

Ved å lære meg selv å kjenne, så har jeg kunnet luke ut mange fallgruver. Det har gjort meg tryggere, og jeg våger så uendelig mye mer. For meg så er det veldig befriende at jeg ikke lenger gror fast i det negative. Men at jeg heller er kjapt ute med å granske det som skjedde. For da kan jeg ta et steg bak, og se på det som skjedde med litt avstand til det. Og da kan jeg fortere se hva som gikk galt i den spesifikke episoden. Det handler om å våge å bli kjent med de delene av deg selv som du kanskje ikke så stolt over. Jeg har tatt en del små grep i eget liv, og det har gitt meg resultater.

Jeg er ikke på noen måte perfekt, og jeg gjør feil akkurat like mye som alle andre. For jeg forsøker å komme meg gjennom en hverdag, og da trår man feil iblant. Det er litt godt å faktisk huske at alle sammen gjør feil. Det er ikke bare du som driter deg ut. Vi gjør det alle sammen. Men vi er kanskje litt ulike i hvordan vi takler det. Noen tenker ikke så mye over det, og går videre uten store kvaler. Mens andre analyserer veldig nøye, og blir på en måte aldri helt ferdige med problemet. Jeg har nå havnet sånn midt mellom dette, og verden raser ikke sammen dersom jeg gjør en feil.

Å jobbe seg gjennom dette kan være ganske heftig til tider. For jeg er jo en såkalt flink pike, og jeg hater å gjøre feil. Men det er jo menneskelig, og det er godt å ha et litt mer avslappet forhold til det nå. Jeg vil nemlig ikke bruke opp all min energi på ting som er unødvendig å ha fokuset på. Så jeg har blitt streng mot meg selv, og jobber hardt for å holde fokuset på fremtiden min. For det er der jeg skal være nå. Mulighetene kommer til meg dersom jeg jobber bra, og har riktig tankesett. Å være åpen for nye impulser er veldig viktig, og det fører til personlig vekst.

La oss alle sammen forsøke å være rause mot hverandre! Dersom noen du kjenner går på trynet, så vær en god venn. fokuser på de positive egenskapene som vedkommende har, og våg å snakke om det. For vi kan nemlig hjelpe hverandre mye mer enn det vi tror. Å ha noen som man kan diskutere med, har vært veldig godt for meg. Men det er viktig at man våger å være ærlige mot hverandre der og da. Man kan nemlig si ganske vonde ting på en fin måte. Men det handler om å vise hverandre respekt underveis, og ønske hverandre alt godt.

Jeg håper at du kan bli inspirert til å jobbe deg videre i eget følelsesliv. Der er så mange muligheter der ute, men man må våge å ta de sjansene som kommer. Da er det ekstra viktig å stå trygt på egne bein, og vite hva man ønsker å oppnå i livet. Det først nå det siste halvåret at jeg har våget å si høyt hva jeg egentlig ønsker å oppnå i årene som kommer. Ja, det er skummelt å ha ambisjoner. Men jammen gjør det livet mye mer spennende å leve! For nå er jeg jo skikkelig spent på hva som venter på meg lenger fremme.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook, Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg