Må barnet ditt ha en jakke til 10 000kr?

Da jeg vokste opp. så var det helt vanlig å arve klær fra større søsken, søskenbarn eller naboer. For oss så var det helt utenkelig å forlange, eller ønske seg altfor kostbare klær. Vi var glade for det vi fikk, og det var stas med nye antrekk til 17.Mai, jul og skolestart. I dagens samfunn så er det virkelig en helt annen situasjon. Barn og ungdom har kastet seg på trender, og forlanger å kunne ha dyre merkeklær. Vi har problemstillingen her i huset også, og det er skikkelig utfordrende på mange måter. Men vi har en økonomi som må brukes med fornuft, og jeg kaster meg ikke på dette opplegget til mine egne barn.

Hos oss har vi satt av en sum til klær, og dersom de skal kjøpe kostbare merkeklær, så må de betale av egne sparepenger. Da velger de selv om de ønsker å gjøre det, eller om de godtar å shoppe på vanlige butikker. Ungene er forskjellige, og tar ulike valg på dette. Men det er greit, de får velge selv. Jeg ønsker at de skal kunne bruke helt vanlige klær, og vi har en del samtaler om dette. Så det var viktig for oss å finne en løsning. Barna skal være bevisste på hva ting koster, og hvorfor det kanskje er lurere å tenke mer på miljø og økonomi. Men jeg er virkelig helt imot å kjøpe ytterjakker som koster tusenvis av kroner. Særlig når de også er i en fase hvor de vokser veldig, og klærne fort blir for små eller for korte.

Jeg har aldri vært vant med å kunne shoppe dyre klær. Og det er selvsagt en mulighet for at det kan endre seg noe etter hvert som økonomien bedrer seg enda mer. Men jeg har ikke samvittighet til å bruke store summer på meg selv. Så jeg tror at det alltid vil være en liten brems i meg. Det håper jeg i hvert fall inderlig. Det er nemlig ikke nødvendig å ha de dyreste merkeklærne, eller designervesker til mangfoldige tusenlapper. Det handler mye om hva man har vært vant til i sin egen oppvekst. Og jeg tror vi trenger måtehold, og vi voksne må gå foran som et godt eksempel. At det er vanskelig å stå imot presset i dagens samfunn, er i hvert fall helt sikkert. Hver familie får ta sine egne valg, og så må vi bare tenke oss litt om alle sammen.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg

Podcast: Min psyke hverdag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg