Mat smell deluxe!

Plutselig tok maten kontrollen!

God morgen!

I går hadde jeg en dag hvor jeg ganske ukontrollert spiste masse usunn mat, og hele kroppen ble skikkelig i ulage da kvelden kom. Da begynte jeg å tenke på hva jeg hadde spist i løpet av dagen, og jeg hadde ikke overholdt mine rutiner når det kom til mat. Og da kommer alle de negative følelsene knyttet til min spiseforstyrrelse frem i lyset, og humøret sankt i bakken. Men jeg klarte å ta grep. Da minstemann var på overnattingsbesøk og eldstemann gamet, så kom jeg meg ut på en liten kveldstur. Det er noe som jeg aldri pleier å gjøre, men denne kvelden var det en riktig løsning.

Det ble en fin rundtur her på Frøysland, og jeg gikk 2,5km her i nabolaget. En fin rundtur med både bakker, flater og nedoverbakker. Pulsen kom i gang, og kroppen fikk bevegelse. Det gjorde så godt for min mentale helse, og jeg klarte å prosessere dagens utskeielser. Jeg hadde nemlig en følelse av skam, og dårlig samvittighet. Sånn er det å leve med en spiseforstyrrelse for min del, og det skjer så plutselig at man faller tilbake i gammelt spor. Da jeg kom hjem, så følte jeg meg lettere til sinns. Og kroppen var ikke lenger så stinn. Fint vær gjorde turen helt magisk til tider, og jeg er så glad for at jeg valgte å gå det av meg.

Nå starter jeg på en ny dag, med blanke ark. Det betyr full fokus på å komme riktig i gang med mat, og ikke gå i samme fellen en dag til. Nå er det ekstra viktig å styre meg selv inn igjen, og ta kontrollen over matinntaket atter en gang. Jeg vet at det kommer til å gå bra, for jeg har gjort dette mange ganger før. Men nå var det lenge siden forrige overspising, og kroppen min reagerte samme dag. Faktisk så er det et stort tegn på at jeg har blitt friskere. Det er nemlig svært bra at kroppen min sier klart i fra om det som skjer. Jeg har hatt spiseforstyrrelse siden før skolegangen startet, men åpnet meg først opp om det i terapi i 2019. Så det er sårt tema.

Frokosten i dag blir en sunn og god Smoothie, så da kommer jeg godt i gang! Håper at dere alle sammen får en fin fridag, og kose dere masse sammen med venner og familie! Er du alene, så ta godt vare på deg selv.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg og Hverdagschat (torsdag)

Podcast: Min psyke hverdag!

Bli gjerne med i Mestringsklubben!

0 kommentarer

Siste innlegg