Min barndoms jul!

Det nærmer seg desember, og jul. Jeg har mange fine barndomsminner fra vår julefeiring hjemme hos mor og far. Da var det alltid masse mat, og gode kaker. Mor bakte masse, og det var alltid et stort selskap for far på lille julaften. Sånn er det når man har bursdag på en sånn dag. Hele slekten var alltid innbedt, og det var fullt i huset. Bordet bugnet av julemat, og kjøttpålegg av alle slag. Etterpå så var det stappfullt bord med all slags julesnop, kaker ,brus og frukt. Et etegilde ut av en annen verden. Og mor var alltid helt utslitt etterpå.

Julaften var det Disney og askepott på tv. Så bar det i kirken, og vi måtte ofte være med på to gudstjenester etter hverandre. For mine foreldre jobbet som klokker og kirketjener i kirken, og da måtte vi bare være med. Så var det å komme seg til den familien som vi skulle feire julen sammen med. Noen år var det med min mors slekt, og andre år var det med fars familie. Vi var alltid de siste som kom, og sånn var det bare. Men jeg har minner om god stemning og masse gaver. Noen ganger så druknet jo nesten hele juletreet i gaver.

På juledagene så jobbet som regel mine foreldre, men vi ungene fikk være hjemme og slappe av foran tv. Så bar det som regel av sted til et eller annet juleselskap på ettermiddagen. Og i romjulen var der flere juletrefester å gå på. Det var så kjekt, og jeg har bare gode minner fra akkurat det. Nyttårsaften var vi som regel sammen med noen familier, og der var unger som jeg kunne være med. Noen raketter ble det alltid, og stjerneskudd var topp!

Jeg håper at mine barn også kan se tilbake på sin barndomsjul med gode minner. For det er noe spesielt med barn og jul. Som voksen har jeg ikke den samme entusiasmen. Men det er kjekt å lage en fin jul for ungene våre. Derfor gleder jeg meg til å starte på forberedelsene, og se at mine gutter koser seg i adventstiden.

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg