Ungdomstiden- hva gjorde jeg galt ?

Jeg har valgt å fortelle mer detaljert om min spiseforstyrrelse, og Du kan lese del 1 om barndommen her. Nå er vi kommet til ungdomstiden, og det utartet seg til å bli en skikkelig berg og dalbane. For jeg bestemte meg ett år før konfirmasjonen for å slanke meg masse. Jeg skulle være en “normal” jente den dagen. Så da gikk jeg i gang med en skikkelig diett, og gikk ned utrolige 25 kg på et år. Og jeg ble “normal” i kroppen. Men inni meg var det skikkelig kaos. For mobbingen og utestengelsen ble ikke noe mindre selv om jeg ble mindre.

Da jeg var ferdig med konfirmasjonen, så gikk det ikke så mange månedene før jeg fikk meg kjæreste. Og da kom der på kilo med en eneste gang. Jeg ønsker ikke å dele så mange ting fra det forholdet. Men våre vanskeligheter startet allerede da. Så da jeg gikk ut av ungdomsskolen, så var allerede trøstespisingen i full gang igjen. Så dro jeg på Solborg Folkehøyskole. Der fikk vi servert sunn mat tre ganger per dag. Men det gikk ikke lenge før jeg skulket frokosten, og gikk halve dagen uten mat. Og det ble en del usunne matvaner.

Det var der jeg skulle valgt så annerledes enn det jeg gjorde. For jeg burde allerede da kommet meg ut av forholdet, og jeg burde tatt tak i matvanene igjen. Men jeg valgte helt motsatt. Jeg flyttet hjemmefra rett før jeg var 18, og det ble en skikkelig omveltning og store utfordringer. Det jeg ikke skjønte var jo at jeg var ribbet for alt som het selvtillit og selvbilde.Og da er man ikke sterk nok til å forstå livet. Jeg klarer ikke å tenke så mye på denne tiden uten at jeg blir trist.

De årene var ikke kostholdet særlig sunt eller regelmessig. Jeg begynte å jobbe i dagligvarebutikk, og pendlet med tog fra Egersund til Hillevåg grytidlig hver dag. Da spiste jeg heller ikke frokost, og spiste alltid en alt for stor mengde lunsj. I dag blir jeg kvalm bare av tanken på det. Så spiste jeg ikke mer før middag sent på ettermiddagen. Så maks to måltider til dagen, og så drakk jeg enorme mengder med Coca Cola. Det kunne jo ikke gå særlig godt.

Følg med i neste innlegg denne serien om spiseforstyrrelse. Del 3 handler om voksenlivet, og kommer om noen dager!

Vi blogges!

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg