Psykiske plager må ikke bagatelliseres!

Vi er mange som lever med psykiske plager i hverdagen. Det er viktig at man tar det på alvor. For dersom man får riktig hjelp, så kan veldig mange bli friske i løpet av livet. Men gang på gang leser vi om mennesker som velger å avslutte livet fordi det ble for vanskelig å leve. Jeg har aldri selv hatt et ønske om å dø. Men jeg har hatt mine dager som har vært svært tunge og mørke. Jeg fikk heldigvis hjelp, og var villig til å kjempe meg gjennom det. Psykiske plager blir ikke sidestilt med fysiske plager. Vi mangler litt på det enda. Men jeg ser at vi snakker mer og mer åpent om psykisk helse. Det er viktig, og helt riktig.

For meg så det viktig å være en stemme ut i det offentlige rom i denne saken. For jeg vet at veldig mange sliter, og holder alt sammen for seg selv. For de blir ikke tatt på alvor av verken helsevesenet eller samfunnet generelt! Jeg har kjent det kroppen selv mange ganger. Og jeg blir ofte kalt modig fordi jeg er åpen om mine utfordringer. Se på bildene her i innlegget. Kan Du se på meg at jeg har psykiske diagnoser? Det tror jeg ikke at Du kan. For vi viser det ikke alltid sånn i hverdagen. Nei, vi gråter heller hjemme bak lukkede dører eller under dyna. Jeg ønsker rett og slett å poengtere at psykiske plager er tilfellet hos veldig mange rundt Deg, og du aner det kanskje ikke . Så da må vi lære oss til å lytte til hverandre, og vise at man respekterer hverandre uansett.

Hver enkelt menneske kan være med på å endre samfunnet. Det handler om å være åpne for å lytte og forsøke å forstå. For vi er som regel helt vanlige mennesker som bærer på en byrde ingen ser. Ved å være den god venn eller kollega, så kan flere finne håp og styrke til å komme seg videre i livet. Det siste vi trenger er moralprekener, og beskjed om å ta oss sammen. For vi vil jo det selv også. Det er ikke noen som ønsker å være syke. I hvert fall ikke noen som jeg kjenner eller vet om. Husk på at mennesker med psykiske diagnoser er helt vanlige mennesker som Du og jeg!

Vi blogges!

Følg meg gjerne:

Facebook: Wenche Larsen Gundersen , WeLG Foredrag

Youtube: Wenche Larsen

Instagram: wenchelarsen.no

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg