Regelbrudd fører til konsekvenser!

Foreldrerollen kan i perioder være ganske krevende for oss alle sammen. Det er alltid noe som skjer, og man må takle det der og da. For oss så har kommunikasjon vært ekstremt viktig for å kunne bygge en solid plattform der både små og store kan føle seg trygge og ivaretatt. Som liten jente så kunne jeg ikke fordra regler og konsekvenser. Men som voksen så skjønner man at noe av det er helt nødvendig. Men jeg mener likevel at man må velge hvilke kamper man skal ta. I vårt hjem er det ekstra viktig at man gir konsekvenser istedenfor straff. For med vår bagasje, så må man tenke litt annerledes på selve barneoppdragelsen.

Vi prøver og feiler slik som alle andre foreldre. Men jeg har tatt i mot veiledning fra offentlige etater over flere år. For jeg vil gi mine barn best mulig utgangspunkt i livet. Noen kameler har vi måtte svelge underveis, men jeg er så stolt over barna mine. Her hjemme er vi en familie som tar vare på hverandre, og som forsøker å være respektfulle mot hverandre. Men vi har våre stunder der det ikke helt fungerer slik som man hadde tenkt eller ønsket. Jeg er en såkalt løvemamma. og jeg gjør alt jeg kan for å få barna mine gjennom livet på en god måte. Jeg kan ikke få endret noen verdens ting av fortiden, men jeg kan hjelpe dem nå og i fremtiden.

Veien blir til mens man går, og det er en spennende reise! Noen ganger river jeg meg i håret, og vet ikke helt hvordan alt skal ende. Men gang på gang så imponerer guttene meg, og da blir jeg så stolt og rørt. Små ting som viser meg at vi er på riktig vei. Barndommen ble ikke helt som vi hadde trodd og håpet på. Men jeg tror at vi kan komme styrket ut av det. For vi ordner ting på vår egen måte, og det har vist seg å fungere fint. Noen ganger trår man over streken , og regler brytes. Da er det godt å ha snakket sammen på forhånd, og at konsekvensen står i forhold til det som har skjedd. Det er sånne episoder man lærer av. Og det gjelder for både små og store.

Vi blogges!

Følg meg gjerne:

Facebook: Wenche Larsen Gundersen , WeLG Foredrag

Youtube: Wenche Larsen

Instagram: wenchelarsen.no

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

Siste innlegg