ROT MED ALLERGI OG BULIMI!

 

God kveld!

Jeg har fått spørsmål om hvordan det går med min matallergi og spiseforstyrrelse nå i disse dager med masse endringer. Det er helt klart triggende for min spiseforstyrrelse, og derfor ba jeg om hjelp med en eneste gang. Jeg må finne de riktige matvarene, men samtidig være ekstremt nøye med tanke på ulike matallergier. Min nøtteallergi er potensielt dødelig, så der må jeg være svært våken nå.

Ellers er jeg allergisk for alle typer kjernefrukt, kiwi, sukkererter, rå gulrot og alle typer skalldyr. Alt dette må tas med i potten, når jeg nå skal lage meg sunne måltider i hverdagen. Og det reduserer utvalget av mellom måltider. Jeg må derfor sette meg godt inn i dette, og samtidig ikke trigge spiseforstyrrelsen altfor mye. Jeg må jo spise oftere, og mindre porsjoner. Så vil det bli et bra resultat.

Deilig å kjenne at kroppen har respondert bra på treningen så langt, og jeg har spist sunnere siden tirsdag.

Klem fra Wenche

6 kommentarer
    1. Det går veldig fint å lage gode middager og mellommåltider, uten nøtter, rå gulrøtter og frukten du nevner, så ikke tenk på det som noen stor begrensning. Jeg har en datter med mange allergier, men det går helt fint å tilpasse i hverdagen.

    2. Du får sikkert ikke råd om å kutte ut sukker, mel og karohydratrik mat, kan likevel være greit å lese seg opp på det. Min vekt begynte først å gå nedover da jeg gjorde det, (og betydelig ned i kaloriinntak).
      Kanskje du skal ta en test på de forskjellige nøttetypene?
      Jeg er ekstremt allergisk mot peanøtter, valnøtter og pinjekjerner. Men til min store overraskelse tåler jeg cashew og pistasj og mandel. Ofte er man ikke allergisk mot alle nøtter, selv om man tror det.

    3. Jeg har egentlig fått beskjed fra spesialist om at jeg bør ligge unna alt av nøtter pga at man plutselig kan få et allergisjokk ut av det blå, og det er farlig. Men..jeg liker kransekake i julen og peanøttsmør rett som det er. Så jeg gambler nok litt av og til, og det er jo rimelig dumt. Jeg vet jeg reagerer på løsvektsmandler, for jeg får kløe i munnen, så jeg gumler ikke lenger mandler. Samme med hasselnøtter. Men det kan ikke du spise når du er så allergisk. Jeg reagerer også på en del ting av frukt og grønt og krydder, men det har nok med kryssreaksjoner å gjøre siden jeg er allergisk mot alt som fins av pollen. Rå gulrot tåler jeg ikke når bjørka spyr ut pollen. Men tåler rå gulrot resten av året. Så når Gunhild Stordalen sitt anbefalte vegetarkosthold EAT avbildes, blir jeg gretten. Det er så mye man må ligge unna på det bildet de bruker 😏 Alle i familien har ulike ting de ikke tåler.

      Det er fint at du koblet inn fagfolk med det samme, for det er enklere å finne løsninger sammen når det er så mange hensyn å ta. 👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg