SKREMMER JEG DEG?

 

God kveld!

Jeg tror helt ærlig, at Norge trenger mer åpenhet. Vi har behov for å kunne ta vekk masken, og si det som det er. Uten at vi skal være livredde for å ikke være gode nok, eller ikke strekke til. Når jeg snakker om mine psykiske utfordringer, så møter jeg på både hyllest og motstand. For noen heier på meg, mens andre ønsker at jeg skal holde munn. Der er nok flere grunner til at noen misliker min åpenhet. Og jeg kan forstå det til en viss grad. For jeg vet at det kan trigge andre menneskers sine følelser.

Å bli irritert over min åpenhet, må være ganske så frustrerende for den enkelte.  For dere kan jo ikke stanse meg på noen måte. Men jeg tror likevel at dere trenger det. Vi kan ikke bare gjemme vekk psykiske utfordringer, og tro at det ikke eksisterer i samfunnet. For meg så er det en naturlig del av min hverdag, og jeg skjemmes ikke over mine 4 diagnoser. Diagnosene er kun til for å hjelpe deg med veien videre. For da vet man hva som er utfordringen, og dermed også hvordan man kan leve videre med dette i hverdagen.

Der finnes mennesker der ute som automatisk blir veldig skeptisk til meg. For psykiske diagnoser er skummelt for mange. Jeg lever med kronisk post traumatisk stress lidelse, moderat depresjon, panikkangst og spiseforstyrrelse. Men jeg er fortsatt bare meg. Og jeg ønsker at du skal bli kjent med meg, sånn at du ser hvor “normal” jeg faktisk er.  Det er nemlig ikke sånn at disse diagnosene styrer livet mitt. Jeg styrer mitt eget liv, men må ta  visse hensyn.

Å fortelle om dette på internett, er selvsagt både krevende og litt skummelt. Men jeg kjenner på en frihetsfølelse ved å si det høyt. Da jager jeg vekk skamfølelsen, og eier livet mitt. I mitt liv, så er det utrolig viktig. Man skal eie sin egen livssituasjon, og bære fortiden med seg på en konstruktiv måte. Åpenheten gir meg fritt pusterom, og jeg tar eierskap i min egen fremtid. Det er det som er riktig for meg, og derfor kommer jeg til å fortsette med min åpenhet rundt psykisk helse.

Klem fra Wenche

2 kommentarer
    1. Jeg er ikke redd for deg 😎Heller ikke redd for diagnosene dine. Altfor vant til folk med ulike diagnoser, nemlig. Psykiske diagnoser er like vanlig og normalt som fysiske diagnoser. Det er bare bra med åpenhet rundt dette.
      Tilbake til strikketøyet her..hehe. Ha en fin lørdags kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg