Trenger vi egentlig “supermat”?

Trenger vi egentlig såkalt “supermat”? Må vi stadig vekk kaste oss på den siste trenden av sunn mat? Kan man ikke leve sunt lenger på et vanlig kosthold? Hva lærer vi barna våre? Må vi alltid jage etter den maten som gjør oss sunnest og sprekest? Jeg føler helt ærlig at vi alle sammen må roe oss betraktelig ned. For vi må tenke oss nøye om. Jeg vil gjerne ha et sunt og godt forhold til mat. Men det har alltid vært vanskelig for meg. For jeg har en spiseforstyrrelse. Det startet allerede som liten jente, og jeg begynte å trøstespise. Jeg kan huske hvordan jeg slukte ned store menger mat. Men jeg husker også følelsen av skam. Jeg mener ikke at “supermat” driver folk til spiseforstyrrelser. Men jeg tror at det fokuset som vi har for øyeblikket, kan være skadelig for mange. For man kjenner på et press om å spise masse grønt, spise vegansk eller være vegetarianer

.

Hvorfor er det ikke godt nok å spise et variert, tradisjonelt kosthold? Jeg tror at vi kommer godt utav det selv om vi spiser “vanlig” mat. For meg så er et sunt og variert kosthold godt nok. Jeg blir faktisk ganske stresset over alt det som svirrer rundt av n y og bedre mat. Men sånn er jeg skrudd sammen. Og med alle mine matallergier, så blir det ikke akkurat enklere. Jeg skal ikke bestemme over andres kosthold. Alle sammen kan velge helt fritt! Men jeg liker ikke at noen “ser ned på meg” fordi jeg ikke ønsker å kaste meg over alt som er nytt og super sunt. Jeg har flere ganger opplevd at frekke kommentarer kommer mot meg. Det sårer meg dypt, og setter i gang spiseforstyrrelsen på nytt. La meg slippe å bli påminnet om mat, kosthold, dietter og vekttap!

Det nærmer seg sommer, og vi blir hele tiden påminnet om at nå må vi miste kilo kjapt. Slik må Du spise for å gå ned 6 kg på fire uker. Vi leser det hele tiden. Må vi virkelig gjøre dette mot hverandre hvert eneste år? Kan vi ikke la hverandres kosthold og kropper være i fred? Jeg aksepterer at man av ulike årsaker velger et annet kosthold enn det jeg gjør. Så det eneste jeg ønsker meg er fred og ro til å kunne spise maten min i fred! Er det for mye å forlange?

Vi blogges!

Følg meg gjerne:

Facebook: Wenche Larsen Gundersen , WeLG Foredrag

Youtube: Wenche Larsen

Instagram: wenchelarsen.no

Snapchat: wencheblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg