ULTRALYD RESULTATET ER HER!

 

God  kveld!

Ja, da er det ikke noe kjære mor her i gården lenger. Et legebesøk i går, gav meg et skikkelig spark både i trynet og i rompa. Som noen kanskje husker, så tok jeg ultralyd av min lever for noen uker siden. Nå er resultatet klar og tydelig. Jeg har fettlever. Synes hele ordet bare er ekkelt. Og jeg må ta grep, sånn at dette ikke utvikler seg til diabetes.

Det eneste som kan hjelpe meg ut av denne kinkige situasjonen, er mer trening og vektnedgang. For dersom jeg kommer meg ned i vekt, så stopper det å legge seg fett rundt min lever. I går var jeg både motløs og trist. Det kunne vært mye verre, men det er så vanskelig med spisemønster /spiseforstyrrelse    og vektnedgang.

Trening er jeg jo allerede i gang med. Men jeg må få hjelp, og legge ned en større innsats. Jeg kom meg derfor ned til Sanden Treningssenter her i Mandal i formiddag. Der ble jeg møtt av en herlige pt/treningsinstruktør.  Hun viste meg rundt, og gikk gjennom hvilke gruppetimer som kan passe meg og min helse.

Jeg kom uanmeldt, men likevel så pratet vi i over en time. Det var så godt å bli møtt på den måten, og jeg følte meg sett. I morgen tidlig skal jeg i gang med styrketrening, og det gleder jeg meg skikkelig til. Begynner rolig med egentrening denne uken, og så blir det gruppetimer fra neste uke. Faktisk så tror jeg dette kan bli veldig viktig for meg fremover.

Min største utfordring er mat. Så nå må jeg forsøke å endre litt, men ikke få full panikk. Vektnedgangen skal ta tid, for dette er jo neste steg i min livsstilsendring. Jeg forsøker å lære meg hva som er lurt å spise til de ulike måltidene, og lure inn sunne mellommåltid. Kommer til å bli en følelsesmessig påkjenning. Men en dag om gangen. Så blir det nok bra!

Klem fra Wenche!

8 kommentarer
    1. Jeg tror du har mye å hente på mer kunnskap om kosthold. Med forbehold om at jeg ikke vet mer om kostholdet ditt enn middagsplanene du har lagt ut – jeg har reagert på at de ikke er spesielt sunne, mye rødt kjøtt, og ofte veldig kaloririke. Mye saus, pasta, fløte, smeltet smør, burger osv, flere dager på rad. Vet at du har forsvart disse menyene
      tidligere og ikke ønsker kritikk, men dette er godt ment: Det er ikke en middagsplan man går ned i vekt på… Hvis du kutter ned på dette, og blir mer bevisst på at en større del av middagen skal bestå av grønnsaker, så er du et stykke på vei. Det går fint an å lage middager til hele familien som er både sunne og gode, og der mengden/andelen karbohydrater kan tilpasses om familiemedlemmet skal gå ned i vekt, eller er en aktiv tenåring som vokser. 🙂

    2. Heiii Wenche..
      Ohoi… Dette klare du!!!
      Du er et fantastisk menneske ❤️
      Og kanskje jeg må slenge meg på trening 😊😊😊
      Klem Jimmi

      1. Du er ikke slem! Selvsagt har jeg mange gode grunnet til å komme i gang med en endring. Familiens fremtid betyr alt. Så må jeg ta en dag om gangen, og finne en balanse som fungerer for meg! Takk for støtten! Mvh Wenche

        1. Jeg kan ikke så mye om fettlever, men jeg vet at altfor mye karbohydrater i kosten faktisk lagres som fett i leveren, ikke bare på kroppen ellers. Og karbohydrater er jo ikke bare sukker og søtt, – det finnes i veldig mye av maten vår. Kanskje du skulle få legen din til å henvise til en ernæringsekspert på sykehuset? Det kan være bra med fagfolk til å sette opp en kostholdsplan. Særlig for deg som også har allergier (om jeg husker rett) 😏

          1. Karbohydrater må absolutt minskes kraftig ned/fjernes helt. Inn med protein rik mat. Kommer til å be om henvisning hos ernæringsfysiolog. Nettopp alle mine matallergier skaper ekstra utfordringer nå. Mvh Wenche

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg