UTFORDRINGER I LIVSTILSENDRINGEN!

 

God kveld!

Det er nå noen måneder siden jeg la om kostholdet mitt, og tok fatt på en omfattende livsstilsendring. I perioder så går det veldig greit, mens andre dager er det fortsatt svært krevende. Sånn er det jo for alle som skal gjennom en lignende prosess. Jeg er veldig heldig som får så god opp følging hver uke, og det gjør at jeg har hatt gode resultater i denne perioden. Klær har blitt for store, og jeg kjenner at kroppen min responderer annerledes. Mindre betennelser i kroppen har det det blitt, og hendene mine er blitt så mye bedre.

Jeg kan også kjenne stor endring på huden min, og der er ikke så masse rødhet i ansiktet lenger. Hår og negler holder seg i bedre kvalitet, og jeg har blitt kjappere i beina. Deilig å se at resultatene kommer sakte men sikkert, selv om spiseforstyrrelsen min har vært svært aktivert i denne perioden. Mine mentale utfordringer har derfor vært ekstra store, og jeg har hatt noen sammenbrudd med tårer og motløshet. Heldigvis har jeg ikke på noen måte “sprukket” i kostholdet, så jeg er på riktig vei.

Men nå er vi kommet til advent, og man har så lyst på ekstra kos. Det merkes godt, og jeg har så lyst på masse godt. Men jeg forsøker å kose meg med måtehold, og har foretatt noen valg for å holde helse og vekt stabil gjennom desember. Det er jo ikke sånn at jeg må holde meg borte fra alt godt denne julen. Da vil jeg nok bli helt tussete. Men jeg har bestemt meg for å utsette bakingen til slutten av advent, og redusere antall kakesorter. Ungene får sine favoritter, og så velger jeg noen få som jeg kan spise.

 

Jeg er som den eneste i huset, svært glad i delfiakake. Men jeg velger å lage den med en vri denne gangen. Istedenfor å lage en hel kake, så skal jeg heller fordele en halv porsjon i noen store muffinsformer. Da kan jeg velge å ikke lage så mange, og så kan jeg kose meg med en porsjon noen få ganger i løpet av julefeiringen. Det som likevel er aller viktigst for meg i denne høytiden, blir å holde meg i fysisk aktivitet. Når jeg legger inn en del bevegelse, så er sjansen større for at vekten holdes stabil. Og da kan jeg unne meg litt kos jeg også.

Man må gjerne tenke at det burde gå an å ta en pause i denne slankekuren. Men det er ikke sånn at jeg kun reduserer vekten for utseendets skyld. Aller mest så handler dette om alvorlige helseutfordringer, som jeg har valgt å ta på høyt alvor. Og det betyr at jeg må være streng mot meg selv i min hverdag, for å unngår ytterligere sykdommer og plager. Noen ganger så kan jeg synke litt ned i mismot og selvmedlidenhet. Men så snakker jeg meg selv til sunn fornuft, og tenker at jeg er heldig som har støtte på denne reisen her.

Nå gleder jeg til å tilbringe mange turer sammen med mine turvenner. Kjekt å gå tur sammen med venner, og bevare den sosiale kontakten i disse pandemi tider. Vi er jo flere som ønsker å ha fysisk aktivitet i hverdagen, selv om det er desember!

Luke nr 2 i min musikalske julekalender inneholder The first noel, og den finner du her!

Klem fra Wenche

0 kommentarer

Siste innlegg