Våger du å si noe?

Reklame

Snakker du i store forsamlinger? Våger du å holde en tale? Eller vil du aller helst bare få sitte i fred, og se at andre tar ordet? Når det kommer til akkurat dette, så er alle mennesker forskjellige. Noen kan ikke tenke seg å si noe som helst, og tenker at det er ok. Andre skulle gjerne ønsket at de våget å ta steget, men usikkerheten holder dem tilbake. Og så har du sånne som meg, som stort sett liker å ta ordet.

Men selv om jeg liker å ta ordet, så er det ikke alltid så enkelt å gjøre det. Det handler om å lære seg teknikker, og få en mer stabil selvtillit inni seg. Da jeg jaget vekk den verste usikkerheten, så kunne jeg klare å sette ord på ting i plenum. Men jeg har mine ting som jeg ikke liker, eller takler særlig godt. Jeg kan godt ha en konsert, og elsker å stå på scenen. Men ikke spør meg om å starte på bordverset i andre anledninger. Da stopper det helt.

Jeg husker hvordan svetten rant på rygge de gangene jeg måtte synge med barna under gudstjenester eller møter. Helt forferdelig, og jeg takler ikke det den dag i dag. Når jeg er trygg på det jeg skal fremføre, så går det bra. Men når jeg må improvisere alt sammen, så kan det fort bli mer utfordrende. Jo mer struktur, dess tryggere blir jeg. Det tror jeg mange kan kjenne seg igjen i. Inni meg så har jeg en stor trang til å kunne formidle. Da man kan man ikke være så veldig sjenert.

Hvis du ønsker å bli bedre på slike ting som dette, så er det kun øving som hjelper. Små steg videre, og gå ut av komfortsonen noen ganger. Det kommer til å være tøft i starten. Men så kommer der bedre dager etter hvert som du blir tryggere på deg selv. Men du må ta valget. Vil du ha utvikling, eller skal du bli der du er i dag? Om kort tid lansere jeg Mestringsklubben. Det er en medlemsportal hvor vi skal fokusere på mestring, personlig vekst, psykisk helse og fysisk aktivitet. Vi skal jobbe med temaer som dette. Hvordan bli så trygg, at man faktisk tar nye steg? Jeg håper du blir med når jeg lanserer om en stund!

Klem fra Wenche

Følg meg gjerne på Facebook , Youtube og Instagram!

Snapchat: wencheblogg og Hverdagschat (torsdag)

Podcast: Min psyke hverdag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg