Velkommen tilbake, kjære pollenallergi!

Velkommen tilbake, kjære pollenallergi! Nå kjenner jeg at våren er kommet på godt og vondt. Tårer som renner fra øyene, tett nese og tung pust er på plass. Det rare er at jeg nesten glemmer det for hver gang. Plutselig så kommer det bare med full styrke. Og da nyser jeg som regel minst fem nys på rappen. Men jeg skal si Dere en ting. Denne gangen ønsker jeg det faktisk velkommen til tross for ubehaget som følger med. For jeg er så klar for vår og sommer nå! Dette året har jeg skikkelig lengtet etter våren. Og jeg nekter å gi i fra meg gleden over at den endelig er her.

Tidligere år så har jeg nok blitt ganske så oppgitt over allergien. Men det har jeg bestemt meg for å slutte med. For jeg kan ikke få i pose og sekk samtidig. Jeg er allergisk, sånn er livet. Det er faktisk ikke så ille i lengden. For ja jeg blir plaget av det i en stund fremover. Men ved flittig bruk av allergimedisiner, solbriller og daglig dusj så skal dette gå veldig fint. Jeg er faktisk helt klar for å takle dette på best mulig måte. For jeg har lært av de feilene som jeg har gjort før. Unødvendig bruk av energi er ikke tillatt lenger. Så jeg luker gradvis bort ting som suger energi ut av meg. Nå skal jeg fokusere på det som ligger foran meg. Så får jeg heller leve med allergisymptomene!

Jeg har mange diagnoser. Allergi er en av dem. Jeg bestemmer selv hvor stor plass den skal få i livet mitt. Nå har jeg valgt å akseptere at den kommer hvert år. Så da er det lettere for meg å fokusere på andre ting. Det er egentlig helt vanvittig hvor mye det har å bety at man faktisk aksepterer ting. Det har jeg jobbet meg gjennom på mange områder de siste årene. Men jeg tar i bruk mindfullness i mange ting nå. For det hjelper meg gjennom hverdagen, og gir meg  påfyll av mestring og energi. Jeg er fullstendig klar over at dette er vanskelig. For jeg går mange runder med meg selv på de fleste områder. Men jeg har lært meg litt i løpet av årene. Og det hjelper meg virkelig. Ja det er noe dritt med allergi. Men jeg overlever det fint. For det er noe som bare står på i en liten periode. Så går det over. Sånn er det jo i livet. Vanskelige ting kommer til å gå over en eller annen gang. Det blir i hvert fall mindre med tiden. En hard lærdom, men desto viktigere for meg!

Vi blogges!

Følg gjerne WeLG Foredrag på Facebook, Instagram og Youtube!

2 kommentarer
    1. Du får håpe pollenallergien mildner med årene. Det skjedde med meg. Allergien slo ut for fullt da jeg var på din alder. I de verste årene kunne jeg ikke gå ut enkelte dager, så ille var det. Nå er det ikke så ille. Jeg går på de samme medisinene som før, og jeg er pinlig nøye med å begynne med medisiner 2-3 uker før det kommer pollen, så jeg har jo gått lenge på dem nå. Jeg reagerer på nesten alt, fra hassel og or til bjørk, gress og burot. Men jeg fikk astma-anfall av pollen, så jeg går også på astmamedisin. Er du veldig tungpustet, bør du faktisk få sjekket om det er astma inne i bildet. Det er ganske vanlig for pollenallergikere. Astmamedisinen gjør det mindre slitsomt å puste. Den må jeg gå på året rundt nå, for astma har jo en tendens til å forverre seg hos mange.
      Problemet ditt..og mitt..og mange andres, er at vi samler på somatiske diagnoser etterhvert, og alt er stort sett autoimmune sykdommer. Fibromyalgi, kronisk utmattelse, diverse gikttyper, allergier ( ikke bare pollen, men også enkelte matvarer), osv, osv, osv. Listen blir gjerne lenger og lenger med alderen.

      Jeg tåler pollenet, for det er bedre enn kulde og giktbrudden kropp full av smerter. Fryser meg halvt ihjel hver vinter. 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg