Jeg skal ikke bære på skam….

Når man har opplevd masse vondt i livet, blir man berørt av mange følelser i etterkant. Det kan være vanskelig å sette ord på hvilke følelser man har, og hvilke følelser som tynger en mest. Det har jeg fått hjelp til å sortere i. For man bærer på tunge og smertefulle minner, og skulle så inderlig ønsket at man oppdaget sannheten tidligere. For da hadde kanskje ikke skaden vært så omfattende. Jeg gikk lenge og bar på en veldig tung følelse som jeg ikke ville prate om. En følelse så vond og smertefull. 

En klok kvinne gav meg klar beskjed. Wenche, du skal ikke bære på skammen. Skammen er ikke din! Den må du legge bort dit den hører hjemme, og det er ikke hos deg! Tårene mine strirant øyeblikkelig. For hun traff akkurat! Og jeg følte meg tyve kg lettere når jeg klarte å kvitte meg med skamfølelsen.

Man gjør av og til feil i livet. Det har jeg også gjort. Og jeg må ta ansvar for mine feil. Men jeg skal ikke bære skammen som kommer i kjølvannet av andres feil. Å legge ting bak seg, og fortsette videre i livet er viktig. Og ryggsekken trenger man ikke gjøre tyngre enn den må være.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg