Digg å overvinne tannlegeskrekken!

I dag skal jeg faktisk til tannlegen for å få ny fylling. Det betyr både bedøvelse og boring. For noen år siden ville det bety full panikk i heimen for min del. For jeg har vært plaget av tannlegeskrekk i alle år etter ulike opplevelser som liten. Det var faktisk så ille at jeg som voksen lot være å gå. Så i det jeg flyttet ned hit, så overbeviste min kjære meg til å besøke hans tannlege her i Mandal, nemlig Irene Kleven. Jeg var så fryktelig skeptisk, og livredd første gangen. Angsten herjet med meg i forkant og underveis. Men snakk om å møte en engel som tannlege. Det var helt utrolig å bli møtt med den varmen og omsorgen. Hun tok seg veldig god tid, og snakket meg rolig. Hun tok en liten pause hvis jeg ba om det, og jeg har sakte overvunnet tannlegeskrekken. Jeg har sovet som en stein i natt, og er faktisk ikke særlig nervøs før timen i dag. Det er deilig å merke at jeg takler dette også. En deilig mestringsfølelse. Jeg vet at når jeg kommer dit, og kjenner lukten av tannlege, så blir jeg nok litt nervøs. Men jeg er sikker på at det kommer til å gå kjempefint med meg hos tannlegen i dag.

Å overvinne skrekk og angst handler om å holde ut. Akseptere at man er redd, og faktisk forsøke å mestre litt og litt. Eksponere seg gradvis for det man er redd for. Det kan være både tøft og vanskelig å gjennomføre, men det gir resultater. Jeg er så glad for at jeg endelig kan klare det uten at  verden stopper helt opp. Dette innlegget er absolutt ikke sponset, men jeg synes en så flink tannlege fortjener skryt. For det er så utrolig viktig å ta hver pasient på alvor, og gi pasienten den tiden man trenger. Og når tannlegen er så utrolig rolig og behagelig, så hjelper det veldig på urolige pasienter slik som jeg var. Nå ser jeg frem til å bli ferdig med det i formiddag. Så kan helgen komme med familien hjemme.

Håper dere alle sammen får en fin fredag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg