Deilig er jorden…

Vi skal tydeligvis oppleve mye rart i slutten av 2016. Det nærmer seg jul. Tradisjoner dras frem, og man synger julen inn. Men plutselig er det ikke stuerent å gjøre det på noen skoler. Vi må ha foreldrenes tillatelse til å delta på julegudstjeneste og gang rundt juletreet. Og nå kan man plutselig ikke synge de vanlige julesalmene som vi har hatt i sikkert hundre år. Jeg blir helt matt. Vi lever i en verden som er full av krig og elendighet. Vi er vitne til blodige angrep på uskyldige barn og voksne. Flyktninger kommer til landet vårt, og vi tar imot en stor del av dem hvert år. Jeg har ikke noe imot å få nye landsmenn. Jeg er selv mamma til to barn som er født i annet land. Jeg ønsker å hjelpe.

Men jeg ønsker dem velkommen til Norge. Til vårt land med kristne tradisjoner. Og jeg forstår ikke hvorfor vi skal måtte endre på de mest grunnleggende tingene i vår kultur. Jeg ønsker å gi dem en trygg plass å bo. Jeg ønsker å inkludere dem slik at man unngår negativitet og rasisme. Jeg ønsker å respektere deres religion, men jeg forventer også at de respekterer vår. Det har etter min mening gått altfor langt når man føler seg tvunget til å endre på alt. Jeg tror faktisk at de  fleste som kommer til vårt land, ønsker å leve mest mulig integrert i samfunnet vårt. Jeg ønsker ikke å tvinge andre til å like min kultur. Men jeg forventer respekt for hverandre.

Jul er en tid for raushet og medmenneskelighet. Man skal være gode mot hverandre, og spre glede. Jeg håper at vi kan kose oss med norske juletradisjoner på skolene. Så kan vi lære av våre nye landsmenn sine tradisjoner og kultur i deres høytider. Jeg er nok litt gammeldags. Jeg ønsker meg en tradisjonell jul. Og det ønsker jeg for mine barn også. Så jeg vil ønske dere alle sammen en fin førjulstid, og jeg håper at mange tar ekstra godt i når julesangene synges rundt i vårt land i disse dager. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg