Mobbing ødelegger liv!

Jeg ble mobbet i gjennom hele grunnskolen. Det var et sant mareritt. Jeg unner absolutt ingen barn å oppleve det som jeg gjorde. Likevel vet jeg at det skjer hver eneste dag. Hver eneste  skoledag er det barn som blir mobbet på skoleveien. De blir mobbet og trakassert i friminuttene. De blir mobbet av lærere i timene. De blir hetset for kropp og utseende. De blir tråkket rett ned. De føler at de ikke er verd noen ting. De føler at de ikke hører til noe sted. De føler at de har null verdi. Jeg vet det. For jeg har vært gjennom det i over 9 år. Jeg har levd i det. Og jeg kan med hånden på hjertet si at mobbing kan ødelegge et liv!

For den som blir mobbet må kjempe hardere enn alle andre! Man må kjempe for sin egen verdi og identitet. Man føler at selvtillit og selvrespekt renner ut mellom fingrene. Man blir en skygge av seg selv. For man kan ikke være seg selv. Det er ikke godkjent av de andre. Man er ikke verd noe som helst hvis man er seg selv. For man er merket. Merket som en taper. Merket som en som ikke betyr noen verdens ting. Slik følte jeg i mange år. Og det skjærer i hjertet mitt når jeg vet at små barn opplever det sammen hver eneste skoledag.

Ingen fortjener å bli mobbet! Uansett hvordan vi er eller ser ut. Ingen har rett til å sjikanere et annet menneske! Jeg er glad for at skolene i dag har mer fokus på mobbing. Og jeg vet at de som styrer vårt land forsøker å lage retningslinjer og lover som skal hjelpe. Men vi har langt igjen! Hvor mange barn skal få sine liv ødelagt før vi skjønner alvoret? Hvor mange barn skal gjøre slutt på eget liv fordi vi ikke makter å ta tak i problemene tidsnok? Sannheten er at vi har absolutt ingen å miste! Hvert enkelt menneske har krav på en oppvekst med null mobbing!

Jeg kjempet meg gjennom det. Og som voksen har jeg fått hjelp. Men jeg hadde flaks. Takk og lov at jeg ikke turte å gjøre alt jeg tenkte på som liten jente. For da hadde jeg ikke vært her i dag. Men jeg var glad i livet. Jeg var glad i familien min. Jeg ville ha en fremtid. Vi må gi våre barn den livsgnisten som de trenger! De fortjener at vi kjemper deres sak! De fortjener at vi tar de grepene som er nødvendige for å forhindre mobbing!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg