Når kroppen husker…

Det er til tider vanskelig å klare en hverdag når man har opplevd sterke traumer. Traumer gir skader på hjernen, og ulike triggere kan utløse angst og panikk. Selv om jeg lever i trygge omgivelser, så har jeg fortsatt en del angst. Rett og slett fordi kroppen min husker ting fra fortiden. Kroppen kan huske ord, setninger, lukter, lyder, følelser. Og kroppen slår alarm. Noen ganger henger jeg ikke med. For jeg forstår ikke alltid hvorfor kroppen reagerer så sterkt. Det blir plutselig veldig ubehagelig og jeg blir svært urolig. Det blir masse følelser på en gang, og jeg bryter sammen.

De øyeblikkene er vonde. Jeg regelrett hater dem. For jeg vil være som alle andre. Jeg vil ikke ha slike utfordringer i min hverdag. For mine nærmeste fortjener ikke å oppleve meg slik. For jeg har det så trygt og godt. Men kroppen har sin egen rytme. Den husker så inderlig godt all urett som er begått. Og etter hver gang jeg får et slikt utbrudd, må jeg analysere for å finne triggeren. Hva var det som vippet kroppen min av pinnen nå? Jeg må lære kroppen min at det ikke er farlig. Jeg må gjennom disse utbruddene for at kroppen skal bytte ut de vonde erfaringene, med gode erfaringer. Slik overvinner jeg angsten gradvis. Det er en kamp. En kamp som jeg til slutt skal vinne. Men jeg har akseptert at det er slik. Det vil ta lang tid. En dag om gangen. Jeg forventer ikke at alle skal forstå meg. Og jeg vet med sikkerhet at ikke alle tror på meg. Det er det som er vondest. For jeg er så ærlig. Men det er mitt liv og min kropp. Det er jeg som har levd mitt liv, og som vet hva det har inneholdt av godt og vondt. Jeg forteller åpent om dette fordi jeg vet at mange har det på samme måte, men de tørr ikke prate om det. Det er trist, Jeg vil ikke leve med munnen lukket.  Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg