Hvorfor vil jeg være synlig?

Jeg har valgt å ha en offentlig stemme. Jeg har denne bloggen her, og jeg holder foredrag om livet mitt. Det er et veldig gjennomtenkt og bevisst valg. For man verken kan eller bør være så synlig dersom man ikke takler det. Jeg har hatt mine dager hvor jeg virkelig har undret på om det er verd å være så synlig. For jeg blottlegger mye av meg selv i denne bloggen og i foredrag. Men jeg kom frem at dette ønsker jeg å holde på med. Jeg kjenner det i hjertet mitt. Innerst inne i meg selv er det et ønske om å få lov til å hjelpe andre som sliter med de samme tingene som meg selv. Noen må våge å snakke høyt! Noen må våge å vise ansiktet sitt! Jeg har valgt å være en av dem som viser ansikt, og som våger å prate åpent om de vanskelige sidene i livet.

Det gjør meg ikke til et super menneske! Jeg har fortsatt stunder hvor jeg kjenner at det koster veldig mye. For det er ikke en lett sak å være synlig når det kommer til mine erfaringer i livet. Det koster, og det smerter veldig i perioder. Men jeg merker likevel at jeg vokser på det. Hver gang jeg gjennomfører et foredrag, så pusher jeg meg selv fremover i livet. Jeg overvinner angst og tungsinn. Jeg gir meg selv en opplevelse av mestring som er veldig viktig. Og jeg føler meg som en ressurs, og ikke bare et menneske med en psykisk diagnose! Det er viktig for meg å kjenne at jeg mestrer noe. Jeg trenger å få bidra med noe selv om jeg er syk.

Når jeg velger å være synlig, så er det også en belastning for min familie. Vi er veldig forskjellige. Men her hemme har vi pratet om disse tingene. Både voksne og barn er med i denne samtalen. For jeg ønsker ikke å gi mine barn mer belastning i livet. Vi er veldig enige om hvor grensene skal være. Og jeg mottar stor støtte fra mine nærmeste i den jobben jeg velger å gjøre! Vi er opptatt av å kunne hjelpe andre mennesker som har lignende historie som vi har! Jeg er veldig glad og stolt over støtten mine barn gir meg! Å høre fra mine små at de ønsker mamma skal hjelpe andre slik som jeg har hjulpet dem, det er veldig sterkt!

Da er det verd å være synlig!

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg