Hva er det som skremmer DEG!

Psykisk helse er fortsatt et tabu belagt tema! Selv om vi snakker mer åpent om dette temaet i offentligheten, så er det fortsatt veldig mye stigmatisering og fordommer blant folk. Jeg lurer veldig ofte på hva det er som skremmer deg så veldig? De aller fleste av oss er ikke farlige for samfunnet på noen som helst måte. Vi lever en vanlig hverdag selv om vi har en psykisk lidelse. Når Dere møter meg på gaten, så er det ikke mulig å se at jeg har en psykisk lidelse. Jeg føler likevel at mange har en feil tanke om hvordan vi er som mennesker. Jeg mener helt bestemt at mangel på kunnskap er en viktig faktor i dette. Vi vet ikke nok om dette, og dermed blir det mer skummelt og usikkerhet rundt dette. Det er trist og vanskelig for oss som faktisk egentlig er helt vanlige mennesker.

Jeg velger derfor å være med på å spre kunnskap her på bloggen! For jeg ønsker meg et samfunn hvor vi respekterer hverandre, og ikke stigmatiserer andre mennesker på grunn av fordommer og uvitenhet! Det er en lang vei å gå, men vi må starte på den. Vi har heldigvis kommet så langt at psykisk helse blir tatt mer på alvor, og det er stort fokus på dette i offentligheten. Det hjelper selvfølgelig, men det er i den enkeltes hverdag vi trenger endringene. Jeg vil ha bort de vonde blikkene og baksnakkingen. Der har vi alle sammen et veldig stort ansvar!

Jeg vet at noen pasienter er så syke at de er til fare for seg selv og allmennheten. De skal tas vare på, og samtidig vises omtanke og respekt. Men ikke glem at mesteparten av oss lever akkurat slik som deg. Vi finnes i ditt nærmiljø, din familie eller vennekrets. Det kan være en av kollegaene dine. Vis dem litt omtanke istedenfor mistenksomhet og frykt! Gi et smil istedenfor å se en annen vei! Vær raus mot din venninne eller kompis som får en mental prøvelse i livet sitt. Da jobber vi sammen for et inkluderende og varmt samfunn!

Vi blogges!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg