Juleminner fra barndommen!

I dag har min far fødselsdag! Gratulerer med dagen, Far! Denne dagen har jeg veldig mange minner fra. For jeg har vokst opp med at hele huset ble overfylt av familie på lille julaften. Da kom alle tanter og onkler, besteforeldre og søskenbarn på besøk til oss på kvelden. Vi var veldig mange mennesker samlet på en gang, og vi hadde dekket bord overalt. Mor hadde stresset på kjøkkenet i flere dager. Hun laget alltid verdens beste julekoldtbord denne dagen. Alle sammen fikk god mat og drikke. Jule brus kom endelig på bordet, og fruktfatet var bugnende. 

Utover kvelden ble det alltid godt med liv i stuen vår! Tanter og onkler diskuterte heftig. Noen ganger ble det litt vel heftig, og da var det som regel politikk som ble diskutert. Det endte som oftest med at mor tok frem kaker, snop og frukt. Da roet stemningen seg igjen, og vi koste oss med altfor mye mat. Her var alle de 7 sortene på plass, nøtter i alle varianter og klementinene forsvant en etter en. Vi fikk en helt spesiell sjokolade som smeltet på tungen. Der var lakris og søte saker på bordet. Jeg husker det som veldig gode minner. 

Når festen var over, var mor helt utslitt! Men vi hadde som regel alltid en veldig fin kveld, og stemningen var god. Nå er det litt annerledes. Men vi har fortsatt vår egen feiring av far! Nå er det kun oss i den nærmeste familie som er samlet. Men når min far fyller runde tall, så er det alltid masse folk på besøk. Jeg kjenner at det er en veldig viktig dag for meg. Det er en tradisjon som jeg ikke ønsker å bryte. Jeg må bare hjem til mor og far denne dagen. Det handler om kjærlighet og tradisjon. 

Vi blogges!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg